SVÆRT BEKYMRET: Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes landsforening, mener subsidiert parallellimport truer importørenes virksomhet.

Frykter for norske arbeidsplasser:

Bransjen varsler om «kaos» rundt importerte elbiler

Kombinasjonen av norsk nullmoms og subsidieordninger i ulike land får norske bilimportører til å slå alarm om import av elbiler.

Publisert

Bransjenettstedet Bilnytt.no skriver at bransjeorganisasjonene frykter kaos dersom myndighetene ikke tar grep for å hindre at det blir en flom inn i landet av rabatterte elbiler.

Motor omtalte denne risikoen nylig etter at en av landets ledende forhandlergrupperinger presenterte gråimporten som en av de viktigste årsakene til bekymring i 2021.

«Dobbeltsubsidiert»

Også Bilimportørenes landsforening advarte om konsekvensene av at elbiler som har fått et kraftig prisavslag på grunn av subsidier i Europa, importeres hit til landet der de i tillegg har alle de fordelene som kommer elbiler til gode som fravær av engangsavgift og merverdiavgift.

Til bilnytt.no bekrefter en av aktørene som formidler subsidierte elbiler av nyere dato fra Europa til norske kunder, Norsk Autoformidling, at de allerede konstaterer høy etterspørsel i markedet og har etablert et selskap i Tyskland for å kjøpe inn elbiler.

En elbil i Tyskland som har fått et prisavslag på flere titusener av kroner kan eksporteres til Norge etter seks måneder, hvor den får refundert tysk moms og i tillegg slipper moms i Norge.

Foreslår begrensende tiltak

Frykten hos norske importører er at slik parallellimport vil erstatte en stor andel av nybilsalget. Bransjeorganisasjonene avviser at slik import vil bidra positivt gjennom å få fortgang i skiftet til en utslippsfri bilpark.

Noen av importørene BilNytt.no har snakket med, tar for øvrig selv grep for eventuelt selv å stå for parallellimporten av biler dersom det ikke iverksettes tiltak som bremser etterspørselen.

Både Bilimportørenes landsforening og Norges Bilbransjeforbund krever rettferdige konkurransevilkår og er i samtaler med finansdepartementet.

Organisasjonene har foreslått overfor myndighetene tiltak for å hindre parallellimporten og har godt håp om å nå frem, melder BilNytt.no.

Hva tiltakene som foreslås går ut på, er ikke kjent.