241.000 tonn salt på veien:
Salte som det ruster!
Vegvesenet salter for å sørge for bare veier. Det bidrar til at bilene ruster – og det er bremsene som ruster først.
DETTE ER SAKEN: Vinteren 2018/2019 brukte vegvesenets entreprenører 241.000 tonn salt for å holde veiene bare. Det er på nivå med gjennomsnittet de siste fem årene, og likevel en økning på 140 prosent sammenlignet med vinteren 1994/95.
Saltingen er omdiskutert, først og fremst med tanke på miljøet, men også fordi saltet er bilens verste fiende.
Saltet angriper stålet og spiser det opp hvis det ikke blir stoppet på veien.
– Bremsedeler – som skiver og rør, er det som ruster først, forklarer Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.
– Bremsene ligger åpne og lett tilgjengelig til bak hjulene på bilen og blir lett eksponert for salt og sørpe. Og hvis man kjører pent og lite aggressivt, sånn som man skal gjøre, så slipes ikke saltet bort.
Det er spesielt bremsene bak som er utsatt, fordi bremsekraften bak er liten sammenlignet med foran.
– På elbiler bremser man med gassen/regenererer og bruker bremsene lite. Derfor vil man trolig oppleve at bremsene på elbiler ruster raskere enn på fossilbiler, mener Bergerud.
Les også: Derfor knuser de beste vinterdekkene all motstand
Mer av alt
– Den store økningen i saltmengden er ikke optimal, så vi prøver å redusere saltingen, men uten å gå på akkord med sikkerheten, sier Kai Rune Lysbakken.
Han er sjefingeniør i Statens vegvesen.
Selv om bruken av salt har økt, bruker vegvesenet fem ganger så mye sand og brøyter flere kilometer vei enn tidligere.
– Den totale aktiviteten og ressursbruken i vinterdriften er økt, forklarer Lysbakken.
I tillegg til å strø med tørt natriumklorid – tilsvarende vanlig bordsalt, legges det også ut med en saltoppløsning bestående av natriumklorid og vann.
– Det sies å være enda verre med tanke på rust?
– Saltløsning er en metode som brukes under visse forhold, fordi det er en metode som er mer effektiv og totalt sett gir mindre forbruk av salt, forklarer Lysbakken.
– Vi har registrert at noen mener det skal gi mer korrosjon, men det er en påstand som vi ikke har dokumentasjon på verken i den ene eller andre retningen.
– Tørt salt vil løse seg opp i fukt, snø eller is på veien og til slutt bli væske likevel, så i utgangspunktet er det vanskelig å se den store forskjellen mellom disse metodene.
Sukker i saltet
I Sverige har man testet en kombinasjon av salt og sukker på veiene.
Organiske salter eller sukkerbaserte stoffer har ikke den samme effekten på naturen, men kan gi andre negative konsekvenser ut fra forbruk eller hvor sårbar naturen på stedet er.
– Med tanke på korrosjon (såkalte korrosjonsinhibitorer) finnes det i liten eller ingen grad studier som dokumenterer effekten ute på veien, kun laboratoriestudier, og vi vet ikke om dette kan overføres til det «virkelige liv», sier Lysbakken.
– Derimot jobber vi med tiltak som bedre opplæring, kompetansekrav, strengere krav til bruk av salt og til rapportering i våre kontrakter. Høsten 2018 tok vi også noen grep i forhold til hvordan vi betaler entreprenørene for å stimulere til mer riktig bruk av salt.
Les også: Nå kan du møte disse vogntogmonstrene på veien
Garantien gjelder ikke
Og i mellomtiden fortsetter bilistene å banne og bilene å ruste.
– Kan det være sånn at nyere biler er mer eksponert for rust?
– Det er ikke noe som indikerer det, selv om moderne biler har en veldig tynn overflatebehandling, sier Audun Bergerud i NAF.
Nye biler har en gjennomrustningsgaranti på mellom åtte og 12 år. Denne garantien gjelder mot gjennomrusting som kommer innenfra og er ingen garanti mot rust generelt.
– I NAF får vi en del henvendelser fra folk som er overrasket over at bilen har en antirustgaranti på 12 år, men at de likevel risikerer å måtte dekke reparasjonen av rustskader. Det er i første omgang rustskader på bremsene som kan komme etter få år og godt innenfor alle garantier som det reageres på.
Dette er skader som skyldes ytre faktorer og derfor i de fleste tilfeller ikke er dekket av garantien, men her kan det være variasjoner i garantidekningen.
For mange kan en antirustbehandling mens bilen ennå er ganske ny, være en løsning.
– Men for å opprettholde rustgarantien fra fabrikk/importør må du få bekreftet fra forhandler/importør at den behandlingen du vil foreta ikke vil ha betydning for gjennomrustgarantien, understreker Bergerud.
Les også: Dette ulykkestallet er historisk lavt
Spyl og tørk
Han anbefaler likevel en antirustbehandling for å minimere sjansen for rustskader og ikke bare gjennomrust, og at du polerer lakken et par ganger i året.
I tillegg er det viktig å holde bilen ren – ikke minst om vinteren.
Du kan kjøre bilen gjennom en vaskeautomat med underspyling, men det beste er å bruke hageslange eller høytrykksspyler hjemme hvis du har anledning til det.
Underspyling vil ikke kommer til overalt, men du får tatt det verste.
Lakken tåler at du vasker bilen i kuldegrader, men låser og dører har lett for å fryse.
Sett tape på alle låser før du kjører bilen gjennom vaskehallen. Tørk av gummilistene og smør med silikonstift før du parkerer.
– Like viktig er det å bremse godt opp etter at bilen er vasket. Det legger seg vann mellom bremseklosser og -skiver. Så kjør en tur og brems dem tørre, anbefaler Audun Bergerud.