Altfor mange slurver med lysene i mørket:
– Tallene er nedslående
Du vil helst ikke møte dem på veien i mørket, de «enøyde» bilene eller bilene med så dårlige lys at de er vanskelige å oppdage. Dessverre er det enda flere av dem enn tidligere, viser nye tall.
DETTE ER SAKEN: Nye tall fra Vegdirektoratet viser at enda flere biler enn før kjører med feil på lysene.
Det er Autobransjens Leverandørforening (ABL) som informerer om de nedslående tallene i en pressemelding.
30 prosent av norske biler ble ikke godkjent ved EU-kontroll i fjor grunnet feil ved lysene, ifølge det ferske tallmaterialet.
For tyngre kjøretøy var andelen feil enda høyere.
– Av cirka 1,3 millioner lette kjøretøy som gjennomgikk periodisk kontroll i 2019, ble om lag fire hundre tusen ikke godkjent grunnet feil ved lysene, sier senioringeniør i Vegdirektoratet, Leif Magne Halvorsen.
Mange feil på hovedlysene
Så mange som halvparten av feilene gjaldt bilens hovedlys. 15 prosent oppnådde ikke godkjenning på grunn av slike feil, som er de mest alvorlige.
– Tallene er nedslående, og faktisk enda litt dårligere enn i 2018. Temaet blir jevnlig løftet frem av fagmiljøene innen trafikksikkerhet, men virkningen er tilsynelatende liten, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Han mener mange eiere har et altfor passivt forhold til eget bilhold.
– Det er nok dessverre blitt vanlig å tro at det holder å følge serviceintervallene, og at man ellers ikke trenger å gjøre noe særlig selv. Det er en farlig sovepute. Det er fortsatt nødvendig å sjekke sentrale sikkerhetspunkter med jevne mellomrom, sier Hansen.
– Utstyret som sikrer at vi ser og blir sett kan vise seg avgjørende for å forhindre ulykker, påpeker han.
Les også: Dette må du vite om lys på bilen
Lastebiler er verstingene
For mellomtunge og tunge kjøretøy var andelen lys-feil i 2019 enda høyere enn for personbiler.
– Det ble kontrollert i overkant av 100 000 kjøretøyer i disse klassene i fjor. Her ble tett opp til 50 prosent ikke godkjent grunnet feil med lysene, sier Leif Magne Halvorsen.
32 prosent av de mellomtunge og tunge kjøretøyene ble ikke godkjent grunnet feil ved lykter for parkeringslys, baklys, lykter for toppmarkeringslys og sidemarkeringslys.
– Antallet registrerte lysfeil er høyere enn ønskelig, men samtidig er det jo bra at de avdekkes og utbedres. Det styrker trafikksikkerheten, slår Halvorsen fast.