BELTETRØBBEL: Denne V70-modellen er blant Volvoene som kalles tilbake.Foto: VOLVO
Problemer med beltene:
Volvo kaller tilbake 84.000 biler i Norge
Volvo kaller tilbake drøyt 2,1 millioner biler på grunn av et potensielt problem med bilbeltene foran. I Norge tilbakekalles 84.000 biler. Det er ikke meldt om personskader knyttet til problemet.
De berørte modellene er Volvo S60, S60L, S60CC, V60, V60CC, XC60, V70, XC70, S80 og S80L produsert mellom 2006 og 2019.
Tilbakekallingen gjelder hele verden og er den største i selskapets historie.
Bilprodusenten har oppdaget at en stålvaier koblet til bilbeltene i forsetene kan bli svekket. Det fører til at bilbeltene beskytter dårligere.
– Under spesielle forutsetninger og over lang tid kan vaieren utsettes for slitasje, sier pressetalsmann Stefan Elfström hos Volvo Cars. Han sier det er snakk om et svært sjeldent problem.
Selskapet sier det ikke er meldt om ulykker eller personskader relatert til det aktuelle problemet og at tilbakekallingen er et forebyggende tiltak. De aktuelle bileierne kommer til å få brev der de bes kontakte et Volvo-verksted for å få erstattet stålvaieren.
84.000 i Norge
– Alle modellene er produsert på den forrige generasjonen av Volvos bilplattformer som het EUCD og som ikke er i produksjon lenger. Tilbakekallingen gjelder ikke de nye Volvo-modellene som selges i Norge i dag, opplyser kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Cars Norway til NTB.
Selskapet opplyser at det ikke er meldt om ulykker eller personskader relatert til det aktuelle problemet og at tilbakekallingen er et forebyggende tiltak.
Annonse
Blir kontaktet
De aktuelle bileierne kommer til å få brev der de bes kontakte et Volvo-verksted for å få erstattet stålvaieren.
– Eierne av de berørte bilene blir nå kontaktet og vil få feilen utbedret gratis hos sin respektive Volvo-forhandler, der den berørte delen vil bli byttet ut, sier Trosby.
– Vi vil starte med reparasjoner snarest mulig den kommende høsten.
– Det blir større enn tidligere fordi det er snakk om en standardkomponent som er brukt i våre eldre biler over lang tid, sier Elfström.