<b>SJEKK PRIS: </b>Før verkstedet åpner panseret, sjekk prisen! (OBS: Illustrasjonsfoto)
SJEKK PRIS: Før verkstedet åpner panseret, sjekk prisen! (OBS: Illustrasjonsfoto)

Årsservice ved merkeverksted:

Oppgitt servicepris doblet på ett år – ved en feil

Bestilt service uten å sjekke pris? Pass på, så ikke prisen dobles ved en feil.

Publisert

Servicetilsyn

  • De fleste bilmodeller skal ha service jevnlig.
  • Noen modeller skal ha service etter et bestemt antall måneder, andre etter antall kjørte kilometer – eller det som inntrer først.

– Prisen var skrudd opp til 8500 kroner, forteller en eier av bilmerket Dacia Duster lettere sjokkert til Motor.

Mannen kjøpte den rimelige SUV-en ny i 2018 hos Motorforum i Sandnes. I fjor hadde han den på førsteårs-service til 3941 kroner.

Da det var tid for andreårs-service fikk han en «påminnelses-telefon» fra bilfirmaet.

Han takket for påminnelsen og takket også ja til tilbudet om time.

8500 kroner

– Jeg spurte hva som skulle gjøres, og de svarte meg at det var samme punkter på andreårs-service som på første.

Men da epostbekreftelsen kom fikk han sjokk.

Prisen var 8500 kroner – over dobbelt så mye som for ett år siden.

– Jeg spurte på epost hvorfor prisen var doblet seg. Men jeg fikk ikke svar.

Dermed fikk han utført service ved et annet merkeverksted, til 3899 kroner.

– Menneskelig feil

Motorforum i Sandnes har ikke doblet serviceprisene sine, viser det seg. Men denne historien viser at du som kunde må være oppmerksom ved bestilling av service.

– Her er det begått en menneskelig feil. Prisen skulle vært tett oppunder 4000 kroner, sier daglig leder Mauritz Eikeland ved Motorforum i Sandnes til Motor.

Han hevder feilen også ble oppdaget av dem selv, før kunden egentlig skulle ha time.