LITT AV HVERT: Hva har vi egentlig i bagasjerommet? Vi har spurt – og fått gode svar.

Hva drasser vi egentlig rundt på?

Du vil ikke tro hva folk har i bagasje-rommet!

Vis meg rotet i bagasjerommet ditt – og jeg skal si deg hvem du er. Nordmenns personlighet kan måles i alt det rare og spennende vi drasser på. Bli med når Motor åpner alle landets bagasjehuler – og vis fram din.

Publisert Sist oppdatert

Joda, vi lemper mye inn i bilen. Men langt mindre tas ut igjen.

Ting kan bli liggende i årevis.

Bagasjerommets tussmørke er som en mobil forlengelse av kjellerboden og loftet.

Andre ganger skal innholdet fort inn og ut – enten det er blytunge vedsekker eller sprengte handleposer.

Motor spør hele Norge hvorfor bakrommet er stappfullt av nødvendig – og unødvendig utstyr:

Truger, campingstoler, beksømsko, snøskuffer, strikketøy, tennvæske, Lecablokker, jaktbytte, bikkjehår....

Noen bagasjerom har vi ikke godt av å se, men de fleste tåler å deles. Hvordan ser ditt bagasjerom ut? Post et bilde, gjerne med en kommentar på Motors Facebook-side – #mittbagasjerom

Tingenes tilstand

Lars Finne på Lillehammer forteller at ideen til dette bildet oppsto da svogeren hans tvilte på bagasjekapasiteten til Tesla Model S.

Bygglederen hos Boligpartner på Lillehammer fikk familien – med kone og tre barn – til å legge seg flate med hele bagasjerommets innhold:

ALLE SKAL MED: Lars Finne og familien valgte Model S på grunn av bagasjeromsplassen.

Bagger med ulltøy, soveposer, barnestol, barnevogn, støvletter, ladekabel og mye annet – i minuttene før høstferiens hektiske avreise til Trondheim.

– Inspirasjonen til fotoet – som er tatt fort og gæli – er de såkalte «Tetris challenge»-bildene hvor førere av ambulanser og andre utrykningskjøretøy legger ut tilsvarende bilder med bil og utstyr, sier Lars, som legger til at både han og kona er frivillige i Gudbrandsdalens lokale Hjelpekorps.

– Volumet på bagasjerommet var blant årsakene til at vi valgte Tesla Model S. Hvis vi ville, kunne vi fylt bilen med langt flere ting enn fotografiet viser, mener han.

Svogeren kjører nå Tesla Model S, uten at Lars med sikkerhet kan fastslå om bildemotivet - som demonstrerer bagasjeplassens nærmest uendelige hjerterom – har påvirket valget.

Jegerens bagasje

Friluftsentusiasten og jegeren Jarle Solli i Balsfjord har fraktet vilt gjennom mange år i kassebil, og nå nylig i personbil. Jarle er også moderator i Norsk Jegerforbunds side i sosiale medier.

Den hydrauliske fjæringen i den over 10 år gamle Citroën C5 stasjonsvogna kommer til nytte under særnorske kjøreforhold utenfor allfarvei.

BLINK: Etter fulltreff og utvomming slang Jarle Solli i bagasjen – og kjørte til nærmeste slakteri.

Bildet viser en kalv med slaktevekt på 69 kilo som ble skutt på 200 meters hold i jaktsesongen 2019 i Gamnes Vald i Troms. Jaktleder Jarle Solli kjørte dyret 12 kilometer til nærmeste slakteri.

– Vi lot kalven ligge med buken ned omlag en time etter såkalt utvomming. Liggeunderlaget gjorde at de tre dråper med blod som rant ut i bagasjeromsgulvet ble enklet å rengjøre.

Den 64-årige pensjonerte byggmesteren fikk hjelp av en jaktkamerat for å lempe kalven pent inn i bilen. Med skinn og hode ble totalvekten på løftet rundt 100 kilo. Jarle har jaktet hele livet og spesialisert seg på elg de to seneste tiårene. Han har også utdannelse innen geologi og trives best i naturen.

– Jeg liker å jakte med mest mulig planlegging og presisjon og minst mulig slit og risiko.

Min bil er lastet med søvn

Svein Helle i Østre Slidre i Valdres bruker sin Volvo Duett til alt mulig – og umulig.

Når han ratter Volvo-klassikeren til treff og festivaler, innreder han bilens bakpart som et lite hotellrom. Komplett med minibar og sengetøy med staselig elgmotiv.

RULLENDE HOTELL: Med en velinnredet Volvo Duett trenger ikke Svein Helle noe bonuskort på Scandic.

– Jeg liker å ligge i fred der bak i bagasjerommet på tjukk luftmadrass, istedenfor i en Combicamp med kompiser som snorker, ler Svein.

Stasjonsvogna blir også gjennom året brukt til å frakte rundt 15 tonn spekepølse og andre kjøttprodukter fra familiebedriften Helle Kjøtt til utsalg i Valdres og andre plasser.

Når familien skal på sportslige utflukter vinterstid til Valdresflya. er det ut med madrassen og inn med fullt skiutstyr.

Synnøve Skarbø rydder i bagasjen

Kvinnen bak bøkene og TV-serien «Synnøves system - slik ryddet jeg meg lykkelig» - forteller at det et helt lite liv i bilen med fast overlevelsesutstyr i bagasjerommet:

– Vannflaske, håndkle og spade til å redde bilen ut av brøytekanter og andre snøfonner, forteller hun.

ALLTID MED: Synnøve Skarbø har kikkert liggende i bilen, fra den gang hun skulle spionere på en eks-kjæreste.

En annen gjenstand, som alltid ligger i bagasjerommet, er en kikkert.

– Det begynte med at jeg skulle spionere på en eks-kjæreste. Etter hvert har jeg funnet ut at det alltid dukker opp noe interessant å bruke kikkerten til. I årevis har jeg spionert fra bilen på hvem og hva det skal være.

Bagasje som klirrer

Robert Myrene styrer den tradisjonsrike familiebedriften Tegneren som startet opp i 1960-årene i den smekkvakre fjordlandsbyen Ulsteinvik i Møre og Romsdal, og som fortsatt hjelper lokal industri med grafisk formgiving.

NÅR FJÆRINGEN TELLER: EN Citroën SM kan være nyttig hvis du gjerne med glass i bagasjen-

Bagasjerommet i Roberts Citroën SM - med Maserati-motor og silkemyk fjæring – er stappfullt av utstyr som vitner om at det alltid er tid for fest.

– Glassene er alltid like hele etter noen mil i bagasjen. Å kjøre med hydraulisk fjæring er nesten å regne som luftfart, ler Robert.

Hotell i særklasse

Lasse Koxvold i Oslo er sin egen sjef i firmaet Farfars fliser, som har innredet et utall norske bad, ganger og kjøkken med fargesterk marokkansk, håndmalt keramikk i nokså firkantet format.

KJEKT Å HA: Hvem vil ikke ha et neonskilt i bagasjerommet? H og O kan snart bli HOTELL for Lasse Koxvold.

Flisene fraktes i en gammel varebil, og mer sjelden i privatbilen, en kommunegrå Folkevogn Passat av tilårskommen type.

Bagasjeplassen i Passat’en benyttes mest til de ulike hobbyene hans, som ofte handler om å samle på vintage effekter.

– Bagasjerommet frakter hjem neonskilt som jeg kjøper på markeder eller på nett. Selv med et så pass kort og greit egennavn som Hotel, får jeg bare plass til et par av bokstavene, sier Lasse.

Fotball, skateboard, torsk og gulrøtter

Martin Tystad, journalist med base i Sandane i Sogn og Fjordane, kjører en av Norges firehjulstrekkere med minst bagasjeplass, en Daihatsu Terios. Knøttbilen er kronisk fullstappet.

UTEN TELLEKANT: Martin Tystad fylte opp sin Daihatsu Terios med alt. Før han dyttet inn litt til.

– Er den rotete nok? spør han, og viser til hauger med postkassereklame som skal kjøres på dynga når han en gang får tid, en konstant strøm av tunge vedsekker på vei inn og ut, kjeledress til utendørs vinterarbeid, idrettsutstyr til de to barna og kompisene deres – samt bærepose med ingredienser til rask familiemiddag:

Torsk, bacon, poteter, Cheddarost, Worchestersaus og gulrøtter.

Skateboardet er også en tingest som bare har blitt liggende og slenge i bagasjerommet, helt siden han kjøpte det for å vise ungene hvordan man skater.

– Det funker dårlig. Brettet bøyer seg når jeg står på det, konstaterer Martin tørt.

Vis fram ditt bagasjerom på Motors Facebook-side #mittbagasjerom

Helt på bærtur

– Mye av det som går inn i bilen min, går sjelden ut, forteller Anette Berve, forbrukerrådgiver i NAF.

I flere år har hun hatt en bærplukker liggende i bagasjerommet i sin Hyundai i20.

UT PÅ TUR: En bærplukker er fast inventar i bilen til NAFs elbilekspert Anette Berve.

– Etter en periode i London flyttet jeg til Sinsen i Oslo og fikk sent med meg nærheten til Marka. Men herlighet, der fant jeg blåbær overalt! Og jeg som er så glad i å bake. Blåbærmuffins og -smoothie er klare favoritter, sier hun.

Bærplukkeren kostet 29 kroner hos Clas Ohlson og er knall rød:

– Den synes i skogen. Bærene legger jeg i en rød, 10 liters vaskebøtte.

Kolleger som får skyss med Anette spør lattermildt om hun virkelig alltid er på bærtur. Bærplukkeren har blitt liggende i bagasjerommet til den blir brukt i neste bærsesong. – En bil skal være rotete inni og litt skitten utenpå, fastslår Anette. – Den er til for å brukes.

– Nå har jeg flyttet enda nærmere skogen, og behøver ikke kjøre bæreplukkeren, ler hun.

Langbord for alle

Rasmus Hildonen i Oslo kjører en av landets trangeste sportsbiler, TVR – en bråsint kruttønne av en engelskmann fra Blackpool.

FULL PAKKE: Opp med lokket og vipps! Ut av Robert Hildonens smekre TVR smetter langbord og stoler.

Bagasjerommet er så mikroskopisk at det nærmest er ikke-eksisterende, men Rasmus og kona får likevel plass til det de kaller «langbord og stoler».

– Når musikkfestivalene er i gang, er alltid vårt litt spesielle campingbord med hele sesongen, sier han.

Støy i bagasjen

Stian Nybru, fotograf hos Folkemuseet i Oslo, kan finne på å bruke bagasjerommet til spillejobb som DJ på fritiden. Da er bilen en mobil musikkstasjon.

IKKE KASETTSPILLER: Er du DJ, som Stian Nybru, blir det aldri stille.

– Ellers har jeg mengder med verktøy, sånn i tilfelle. Jeg tar jeg vare på alt som kan få kjerra i gang igjen. I tillegg til en halv flaske Famous Grouse, som jeg sparer til den dagen jeg må tilkalle tauebil.

Reservehjul

Hermod H. Monsen i Skien slet en Triumph Herald fra midten av 1960-tallet inntil han ble lei av alle punkteringene og annet plunder – og byttet til en Folkevogn Boble som var skodd med bedre gummi.

HJULSKIFT: Og gjett hvor reservedekket i Triumph-en til Hermod Monsen lå…?

– Den engelske bilen var konstruert slik at reservehjulets plass var helt i bunnen av bagasjerommet, under absolutt all bagasjen, sier Hermod.

Alt pikk-pakk måtte ut.

Ifølge Tormods egen værstatistikk – og som en liten trøst – inntraff de fleste av de leie punkteringene tross alt i godvær.

Farlig materiale

Stian Tyriberget er designer i kommunikasjonsbyrået King Street i Oslo og kjører et slitent, nedstøvet eksemplar av den aller første utgaven av Nissan Qashqai.

– Jeg kan fortelle deg hva jeg har i bagasjerommet, men da må jeg drepe deg etterpå, spøker han.

HEMMELIG, NEMLIG: Stian Tyriberget stiller litt for strenge betingelser for å vise frem bagasjerommet, så et bilde fra kupéen får gjøre nytten.

Og husk: Bagasjeromsmarked

Nordmenn har til stadighet så mye stæsj i bagasjerommet at folk over hele landet drar i gang såkalt «bagasjeromsmarked» – med slagord som «Junk in the trunk»:

Bilister med overskuddslagere samles på en lokal plass en helg og åpner lukene for å selge unna rusk og rask – til en hyggelig pris. Folk strømmer til, letter lasset og fyller opp egne bagasjerom.

Bagasjeromsmarkeder arrangeres jevnlig i blant annet Skantraf i Sørlandsparken, Eina, Tiller, Brokelandsheia, Stjørdal, Namdalen, Vatnestrøm og stadig flere steder.

JUNK IN THE TRUNK: Bagasjeromsmarked er tingen – særlig for deg som har for mye liggende i bilen.