Fersk test fra NAF:
Overrasket over rekkevidde-tapet
En kompakt elbil bruker om lag 20 prosent mer strøm med en skiboks på taket, viser en fersk test fra NAF. – Det er ikke overraskende at elbilens forbruk øker med takboks, men dette var høyere enn forventet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker når du kjører med takboks på bilen. Testbilene var Volkswagen e-Golf og Skoda Octavia stasjonsvogn med bensinmotor.
Det har lenge vært en uskreven regel at forbruket øker med 5-10 prosent når man kjører med takboks.
NAF har testet hvor mye forbruket faktisk øker, og om forbruket øker likt på en elbil og en bensinbil.
– Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter øker forbruket ytterligere. Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal.
Les også: Så mye blir rekkevidden redusert i kulda
Takboksene som ble benyttet i testen var Thule Motion XT XL og Skiguard 830 Touring. Testen ble utført på en motorveistrekning på 7 mil, med kjøring i hastigheter mellom 80 og 110 km/t. Rett og slett en typisk transportetappe til hytta.
Testen bestod av tre turer, hvor hver bil ble kjørt med to type takbokser og en tur ble gjennomført uten takboks. E-Golfen ble ladet til 80 prosent batterikapasitet før hver tur.
Uten takboks lå forbruket på 1,79 kWh/mil på e-Golfen, mens gjennomsnittsforbruket for e-Golfen på de to testene med takboks var 2,125 kWh /mil. Det er en økning i forbruket på hele 19 prosent.
– E-Golf er blant de mest populære elbilene i Norge, og med allerede kort rekkevidde er det greit å være klar over at takboks reduserer rekkevidden så mye, mener Sødal.
Les også: Denne takbokstesten bør du få med deg!
Stasjonsvognen øker som forventet
Forbruket til stasjonsvognen uten takboks var 0,75 l/mil, et forbruk som helt som forventet for motorveiskjøring på vinterstid.
For Skoda Octavia’en var gjennomsnittsforbruket 0,815 l/mil med takboks. Det er en økning i forbruket på 9 %.
– Konklusjonen er at forbruket øker som forventet på stasjonsvognen. Men å kjøre med takboks er veldig utslagsgivende på strømforbruket hvis du kjører en liten elbil. Det er det greit å være bevisst på, så man vet om man må legge inn et ladestopp på vei til hytta, avslutter Nils Sødal.
Testresultater
Takboks
Bil
Forbruk
Tur 1
Skiguard
VW e-Golf
2,12 kWh
Thule
Skoda Octavia
0,84 l/mil
Tur 2
Thule
VW e-Golf
2,13 kWh
Skiguard
Skoda Octavia
0,79 l/mil
Tur 3
Uten takboks
VW e-Golf
1,79 kWh
Uten takboks
Skoda Octavia
0,75 l/mil