BØR IKKE VENTE: Bileiere som har kjøretøy som skal til kontroll, bør ikke utsette verkstedbesøket, sier Norges Bilbransjeforbund. Foto: Bjørn Frostad, Samfoto
BØR IKKE VENTE: Bileiere som har kjøretøy som skal til kontroll, bør ikke utsette verkstedbesøket, sier Norges Bilbransjeforbund. Foto: Bjørn Frostad, Samfoto

Mange har utsatt å ta EU-kontroll på bilen:

Frykter tusenvis av biler kan bli avskiltet

Bilbransjen frykter at mange biler blir avskiltet etter at tusenvis av bileiere har valgt å utsette EU-kontrollen. NAF oppfordrer friske bileiere til å gjennomføre kontroller nå hvis de har mulighet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Statens vegvesen valgte å utvide fristen for EU-kontroll for 187.000 biler på grunn av koronasituasjonen.

Hittil er det gjennomført mer enn 18.000 færre EU-kontroller sammenlignet med samme periode i 2019.

Fortsetter denne trenden, vil det være 80.000 ekstra biler som skal ha EU-kontroll i neste periode. Det kan føre til lange køer, og at mange ikke rekker å få gjennomført kontrollen før neste frist, frykter Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Les også: Her er NAFs råd til eiere av bil som skal til kontroll Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Svært lav risiko

– Verkstedene har ikke kapasitet til å ta titusenvis av ekstra kontroller i én måned. Men verkstedene er åpne og kan operere med svært lav smitterisiko. Det er ingen grunn til å utsette EU-kontroll hvis du ikke er syk eller i karantene, sier bransjefaglig leder Tor Simonsen i NBF i en pressemelding.

Normalt gjennomføres det i snitt 6000 til 8000 kontroller hver dag.

Totalt gjennomfører verkstedene seks millioner reparasjoner og vedlikeholdsoppgaver på biler hvert år.

– Du trenger ikke møte et eneste menneske ved verkstedbesøk, legger han til.

Trygg service

Regjeringen har gitt råd om at alt som kan fungere som normalt, bør fungere som normalt. Bilbransjen kan operere som normalt bare det kommer kunder.

Det er laget veiledere for smittevern både for kunder, ansatte og biler. Hansker, ratt- og setetrekk, vask og desinfisering og avstand er viktige tiltak.

– Bilforhandlere og -verksteder strekker seg langt for å imøtekomme kundebehov. Mange tilbyr seg å hente biler og man tar kontakt med eksisterende kunder. Skal du ha god, rask og trygg service er dette tiden, sier Simonsen i pressemeldingen.

(©NTB)