VERKSTED I DRIFT: – Hovedrådet vårt er å gjennomføre EU-kontrollene som planlagt, hvis man er frisk og ikke i noen form for karantene, sier NAF-direktør Stig Skjøstad. Foto: NAF
VERKSTED I DRIFT: – Hovedrådet vårt er å gjennomføre EU-kontrollene som planlagt, hvis man er frisk og ikke i noen form for karantene, sier NAF-direktør Stig Skjøstad. Foto: NAF

Bilverksteder definert som samfunnskritiske funksjoner:

Råder friske til å gjennomføre EU-kontroller

Nærmere 200.000 kjøretøy har fått utsatt EU-kontroll på grunn av koronavirus-situasjonen. Både NAF og Norges Bilbransjeforbund oppfordrer eierne til å gjennomføre denne kontrollen nå som myndighetene har definert bilverksteder som samfunnskritiske funksjoner.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Korona-konsekvensene i bilbransjen.

Mandag ettermiddag kom bekreftelsen fra justisdepartementet om at både bilverksteder og bilbergere er inne på listen over det som betegnes som samfunnskritiske funksjoner.

Det betyr at det fortsatt er fullt mulig å foreta PKK-kontroller (EU-kontroll), med mindre eierne er omfattet av karantenebestemmelser.

Statens Vegvesen har utsatt fristen med to måneder for biler som skulle vært kontrollert mellom 13. mars og utgangen av april. Dette utgjør rundt 187.000 kjøretøy.

– Hovedrådet vårt er å gjennomføre disse kontrollene som planlagt, hvis man er frisk og ikke i noen form for karantene. Velg et verksted som er nøye med å følge opp Folkehelseinstituttets regler for minst mulig smittefare, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Strenge rutiner

Stig Morten Nilsen Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF) er enig.

– Alle som kan ta EU-kontroll, bør gjøre det. Det er innført strenge rutiner, og det er trygt å oppsøke både verksteder og forhandlere, sier han.

Senest lørdag meldte 83 prosent av medlemsverkstedene i bilbransjeforbundet at de forventet å permittere ansatte denne uken. Det er all grunn til å tro at det tallet steg inntil gårdagens beskjed fra justisdepartementet.

Beslutningen innebærer blant annet at ambulanser, politibiler og kjøretøy brukt til sykepleie, hjemmehjelp og diverse varetransport kan få nødvendig vedlikehold og akutte reparasjoner også de kommende ukene.

– Dette er nødvendige funksjoner for å holde hjulene i gang, sier Stig Morten Nilsen.

– Aldri har begrepet «uten bilen stopper Norge» vært mer relevant, legger han til.

Stig Skjøstad i NAF understreker på det sterkeste at dette er kritiske funksjoner som er helt avgjørende for samfunnet de kommende ukene.

– Dette dreier seg om alt fra utrykningskjøretøy til helsearbeidere som skal komme seg på jobb. Bilene må fungere, og noen må reparere dem, fastslår han.

Ansatte som kommer inn under kategorien «samfunnskritisk» har rett til omsorgstilbud på skole eller i barnehagen.

Men reglene er strenge.

Hvis en annen forelder kan ivareta barnepasset, så skal barna være hjemme. Personer som ikke er barnas foreldre og er i risikogruppen, skal ikke brukes til barnevakt. 

 

Powered by Labrador CMS