LITE NYTTE: De fleste nye biler har et «punkteringssett» som dette, men nytteverdien er begrenset.
LITE NYTTE: De fleste nye biler har et «punkteringssett» som dette, men nytteverdien er begrenset.

Falsk trygghet, mener eksperter:

«Punkteringssettet» er ofte helt ubrukelig

Dekkreparasjonssettet som følger med de fleste nye biler, kan ikke brukes på punkteringene det er flest av.

Publisert Sist oppdatert

Dekkreparasjonssett

  • Følger med de fleste nye biler i dag, og erstatter det tradisjonelle reservehjulet.
  • Et tetningsmiddel sprøytes inn i dekket via ventilen.
  • Dette gjøres enten manuelt eller ved hjelp av en kompressor som kobles til et strømuttak i bilen.

Dekkreparasjonssettet, eller punkteringssettet som det også kalles, har erstattet det tradisjonelle reservehjulet på de fleste nye biler i dag.

Primært for å spare plass og vekt. Men det gjør ikke den samme jobben som reservehjulet gjorde, vektlegger eksperter Motor har snakket med.

Settene tetter en liten lekkasje midlertidig, etter at du for eksempel har kjørt over en spiker eller skrue.

– Men vi opplever også mange punkteringer som skyldes skader på siden av dekket, fordi man har kommet borti kanter på rundkjøring eller fortau. Da hjelper ikke dekkreprasjonssettet, sier Petter Schøyen, driftsleder i NAF Veitjeneste, til Motor.

Falsk trygghet

Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes, opplever at mange bilister har både for høye forventninger til reparasjonssettet og for lite kunnskap om hvordan det brukes.

– For mange vil punkteringssettet være en falsk trygghet. Man tror det er en fullverdig erstatning til reservehjulet, men det er det ikke, sier han.

– Når bilister ringer vaktsentralen, og vi forstår at det kun er en liten lekkasje i rullebanen på dekket, prøver vi å veilede i bruk av reparasjonssettet. Men det er forskjellige typer reparaksjonssett på markedet, og det er ikke alle kunder som er komfortabel med å bruke det. Det kan også være uklart hvor omfangsrikt skaden er. Da blir vi tilkalt, fortsetter Schøyen.

Liten skrift

Teknisk konsulent i NAF, Tom Andre Nilsen, påpeker at det er viktig å sette seg inn i hvordan bilens reparasjonssett fungerer.

– Når uhellet først har skjedd, kan det bli veldig trøblete å begynne å lese bruksanvisninger i liten skrift med lyset fra mobilen ute i mørket, sier Nilsen.

Schøyen og kollegaene fra veihjelpen presiserer også overfor bilistene at dette kun er en midlertid reparasjon av dekket, og at de må få utbedret skaden på et dekkverksted.

– Vi kan heller ikke utføre midlertidig reparasjon av skader på siden av dekket. I slike tilfeller kan også strukturen i dekkstammen være skadet. Da må bilen taues til nærmeste forhandler for påmontering av nytt dekk, sier Schøyen.

Får støtte

Skadene på dekksiden kommer som regel etter sammenstøt med for eksempel kantsteiner i rundkjøringer eller fortauskanter – altså ganske hyppig. Med et tradisjonelt reservehjul ville man unngått berging. Et punkteringssett er ikke en like god hjelp.

Schøyen anslår at bilene må fraktes direkte til et dekkverksted i rundt halvparten av tilfellene.

Han legger ikke skjul på at han savner reservehjulene vi så i en periode – de små og smale, som verken veide så mye eller tok så stor plass.

TPMS-ventiler skiftes

Dalen Haukenes i Dekkmann påpeker ytterligere noen faktorer man må være oppmerksom på:

  • Tetningsmiddelet kan ødelegge TPMS-ventilen, altså ventilen som overvåker dekktrykket i bilen. Det anbefales at ventilene skiftes dersom det har blitt brukt tetningsmiddel i dekket.
  • Tetningsmiddelet har også en holdbarhetsdato, ofte fire år etter produksjonsdato. Har det ikke vært brukt, bør det byttes. Hos merkeforhandlere kan dette koste opp mot tusenlappen.
  • Middelet må naturligvis også erstattes når det er brukt opp.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KANSKJE RIMELIGERE: </span>Det ser litt dramatisk ut om bilen din må berges etter en punktering, men kanskje er det både rimeligere og mindre arbeidskrevende enn å styre med bilens eget punkteringssett.
KANSKJE RIMELIGERE: Det ser litt dramatisk ut om bilen din må berges etter en punktering, men kanskje er det både rimeligere og mindre arbeidskrevende enn å styre med bilens eget punkteringssett.

Flere videoer

– Har du gratis veihjelp, så er det nok faktisk både enklere og billigere å ringe etter berging og få dekket reparert på et verksted, mener Dalen Haukenes.

Det ligger flere instruksjonsvideoer på You Tube som viser hvordan man skal bruke et punkteringssett. Dalen Haukenes har selv spilt hovedrollen i en av dem. Det krevde litt innstudering.

– Jeg kan lett forestille meg hvor vrient det er å stå med dette i en busslomme en mørk og kald kveld, erkjenner han.

Powered by Labrador CMS