SNART SOM NY: Etter 40 år på låven har Fredrik Nordal gitt Chevroleten nytt liv.
Var syltetøyfabrikkens direksjonsbil:
Fredriks dollarglis sto 41 år i låvemørket
Chevroleten på låven var syltetøyfabrikkens direksjonsbil. 65 år senere har rørlegger Fredrik Nordal overtatt både kjøretøyet og den gamle Nora-direksjonens p-plass.
– Jeg ser jo at mus har kost seg bak i bilen, men ellers er interiøret nærmest intakt, som da bilen var ny, sier rørlegger Fredrik Nordal i Brummunddal, som driver den lokale rørleggerforretningen Nordal VVS sammen med faren.
Her til lands er hans staselige Chevrolet Style Line De Luxe fra 1951 et låvefunn av de ytterst sjeldne.
Allerede i 1955 ble dollargliset bruktimportert til Norge og påsatt Hamar-skilter i navnet «Nora fabrikker».
I 1973 ble bilen avregistrert og brukt som festbil, eller «raggarabil», på nærliggende grusveier.
I 1978 kjørte den festglade eieren den opp på en flott låve i Sørskogsbygda nær Brummunddal. I 41 år sto den der i tussmørkets støv og rot.
Da den ble lirket ut i 2019, var sensasjonen et faktum.
Bare småting
– Den har holdt seg overraskende bra, og jeg har bare skiftet bremser og fikset et par småting, sier Fredrik.
En luftig låve med tett tak er et godt oppbevaringssted av skatter på langtidsopphold.
Pussig nok kan Fredrik lukeparkere Chevroleten på eksakt den samme parkeringsplassen hvor bilen sto og glitret i Brummundal for rundt 70 år siden.
Den gang var bilen registrert på firmaet Nora, og faren og Fredrik har kontor i samme bygning som Noras lokale syltetøyfabrikk på 1950-tallet. Her startet A/S Oplandske Konservesfabrik i 1939, og Nora overtok i 1953.
Så sent som i 2015 ble den tradisjonsrike virksomheten lagt ned og lokale frukt og bær ble isteden fraktet til større produksjonslokaler i Elverum.
Annonse
Litt luggom
Fredrik antar at hans nye kosebil med todelt frontrute har vært et nokså staselig direksjonskjøretøy.
– Jeg synes den er tøff, og det er bra nok for meg.
Fredrik liker at amerikaneren er litt luggom.
Myk sofa både foran og bak gir plass til hele seks voksne med brede bakender. Treseters divan på første rad er typisk for amerikansk bilindustris gullalder.
På midten av 2010-tallet sluttet Chevrolet, Ford og de andre merkene helt å levere biler med «kjærlighetsbenk», til for del for to individuelle «egoseter».
Å få en vanlig, avskiltet bruktbil lovlig på veien igjen kan være nok plunder. Så hvordan sklir en totalt nedstøvet bil gjennom hos Biltilsynet, en skapning som har stått bom stille på låven i over 40 år?
– Jeg ringte ganske enkelt Biltilsynet, og skiltene kom i posten. Har du et kjøretøy som er førstegangsregistrert før 1960 er det ingen krav om å vise det.
Men hva kan den brukes til…?
Fredrik ønsket å få registrert Chevroleten med samme nummer som det opprinnelige skiltet fra 1955.
En kjapp sjekk avslørte at en annen veteranbilentusiast allerede hadde bestilt dette fra Biltilsynet og skrudd det fast på sin klassiske Mercedes. Løsningen ble å få en lignende sifferkombinasjon.
– I 1955 kunne eieren, Nora syltetøyfabrikk, ikke registrere bilen på et så lite sted Brumunddal, derfor ble løsningen den gang nærmeste «storby», Hamar.
Nå som alt er i orden og bilen er registrert, gjenstår bare ett spørsmål:
Hva pokker kan en sånn smårusten stålkoloss brukes til?
– Frua har lyst til å kjøre den til og fra kontorjobben, sier Fredrik og sikter til kona Hanna Svealøkken.
– Selv tenker jeg at det nye Mjøstårnet i Brumunddal, som skal være verdens høyeste bygning i treverk, kan være et fint mål.
Hamar er også rett rundt hjørnet. 10 minutter med vanlig bil, og kanskje ni og et halvt minutt i fri flyt i Chevroletens sofa.