FORRIGE UTGAVE: Nissan Leaf.
Bruktbil-tips Nissan Leaf:
Vær obs på bruktimport
Hvis du kan leve med et design som hadde glidd ubemerket gjennom Andeby, så gir denne elbilpioneren deg mye for pengene.
Diverse kundeundersøkelser underbygger Leaf-eiernes tilfredshet. Det er den viktigste tilbakemeldingen en bilprodusent kan få, og i dette tilfelle den klart største volumprodusenten av elbiler.
Totalt ruller det flere enn 50.000 Leaf på norske veier.
Som ved alle bruktbilkjøp, er det viktig å kjenne bilens historikk. Du skal også være ekstra oppmerksom på bruktimporterte versjoner fram til den nye 2018-modellen ble lansert.
Les vår test av Nissan Leaf (nyere modell enn i denne artikkelen) her
Bilene fra USA skal være lavest priset. Disse har ofte problemer med navigasjon og radio, i tillegg til at garantien ikke gjelder utenfor USA.
Det er også registrert større grad av kapasitetstap på batteriet, spesielt på bilene som er kjørt i særlig varme deler av USA.
Norsk garanti
De mest attraktive bilene ligger naturligvis høyest i pris. De er produsert i Europa og fortrinnsvis solgt nye i Norge.
Fordelen er norsk garanti (5 år/100.000 km), varmeelementer rundt batteriet som sikrer bedre rekkevidde vinterstid, samt en såkalt nordisk pakke som inneholder varmeseter, oppvarmet ratt og lyktespylere. Nettopp lyktespylerne skiller en nordisk Leaf fra andre europeiske eller amerikanske biler.
Bruktbilprogram
Nissan har et bruktbilprogram som kalles Cared4. Da får du utvidet garanti og en fullstendig tilstandsrapport på batteriet.
Du betaler litt mer og sitter neppe igjen med følelsen av å ha gjort et kupp.
Men trygghet er en helt avgjørende faktor ved bruktbilkjøp.
Leaf kom på markedet i 2011 og ble den første fullverdige elbilen – med plass, komfort, kjøreegenskaper og sikkerhet som en hvilken som helst annen bil i Golf-størrelse.
Ved årsskiftet 2015-2016 ble batteripakken oppgradert (fra 24 til 30 kWt), og rekkevidden økte til rundt 180-130 kilometer, avhengig av temperatur. Tidligere versjoner hadde en tilsvarende praktisk rekkevidde på 150-100 kilometer.
Det ligger 1400 brukte Leaf ute på Finn.no i søkende stund.
PRISEKSEMPEL: 2016 modell Tekna (30 kWt). Km: 35.000 Pris: 170.000 (fra Finn.no)
SIKKERHET: Maks antall stjerner fra Euro NCAP i 2012. Solid struktur gir bra beskyttelse av voksne og barn, men teknologi i form av førerstøtteprogrammer osv. har utviklet seg mye på sju år.
RUST: Delvis utsatt, spesielt i bakre hjulhus. Sjekk nøye tilstand og oppfølging av rustbeskyttelse i Norge.
ANBEFALTE MOTORER: 109 hk er eneste variant fram til ny modell i 2018 med 147 hk.
ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Acenta er det midterste av tre nivåer. Visia føles litt simpelt, mens topputstyrte Tekna har skinnseter, LED-lys, 17 toms lettmetallfelger og Bose høyttaler (OBS! tar opp bagasjeplass).
KJENTE PROBLEMER: Få gjentakende feil, men sjekk bremser for virkning og rust, samt dekkslitasje og batterikapasitet.
PLUSS: Tall fra Rødboka viser at fire år gamle modeller har falt 56 prosent i pris. Da blir bruktbilprisen hyggelig. Bilen er generelt driftssikker, økonomisk og har OK plass.
MINUS: Statistikk fra EU-kontroll på NAF-sentrene viser en liten overrepresentasjon når det gjelder slitasje i styremekanismene (15 prosent) og mangler eller defekter ved lyskilder (9,8 prosent).