2017-MODELL: BMW i3.
Bruktbiltips BMW i3:
Husk det viktige 2016-skillet
Når det gjelder BMW i3 kan vi slå fast at den ble lansert med et design som har stått seg godt, selv om det ble ofret noen praktiske egenskaper på designets alter.
Det i3 mangler av plass og snusfornuft, tar den igjen på klassiske BMW-verdier: Design (igjen), kjøreglede – og bakhjulsdrift.
Bilen er bare fire meter lang. Bagasjerommet er bare 260 liter stort. Og du har bare lov til å ha tre passasjerer.
Vi snakker med andre ord om en bil som appellerer mer til individualisten enn familiemennesket.
Men disse er det mange av. Det ruller over 20.000 i3 på norske veier – og dette var Norges nest mest solgte bil i 2017.
Les vår test av BMW i3 her
i3 ble lansert i 2013 med et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt. I 2016 kom et større batteri på 33 kWt – og det var da bilen for alvor begynte å klatre på registreringsstatistikken.
Det går altså et viktig skille ved 2016-modellen.
Den har i praksis drøye 20 mils rekkevidde, nærmere 10 mil bedre enn bilene fra perioden 2013-2015.
Fornøyde
Siden 2013 har BMW foretatt en rekke løpende justeringer eller utbedringer. Flere av dem er knyttet til bestemte chassisnumre eller produksjonsperioder.
Det er med andre ord viktig å få dette dokumentert fra selger.
i3-eiere Motor har vært i kontakt med, er generelt meget fornøyde. Men vær oppmerksom på én faktor: i3 har en svært høy andel rustne bremseskiver. I statistikkene fra EU-kontroller foretatt på NAF-sentere, utgjør dette et avvik på over 60 prosent sammenliknet med gjennomsnittsbilen.
Det skyldes bilens såkalte enpedalsystem, altså muligheten til å bremse helt ned bare ved å slippe gassen.
Dermed blir bremsene minimalt brukt, og rusten stortrives. Løsningen på problemet er ganske enkel: Finn deg en øde veistrekning, se deg i bakspeilet – og legg inn en kort økt med noe tilnærmet panikkbremsing.
Karbon
Bremseskivene står i sterk kontrast til resten av bilen. Karosseriet består i stor grad av karbon, plast og aluminium – og skal langt på vei være immunt mot alvorlig rust.
Det bekreftes av våre kollegaer i det svenske magasinet Vi Bilägare, som ga i3 fem av fem mulige poeng i sin omfattende rustundersøkelse av bilen.
Bare fire stjerner
i3 har litt høyere dele- og servicepriser, og spesielt de smale og store dekkene er en betydelig utgift på en bil som ellers har småbildimensjoner.
BMW i3 fikk bare fire stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest i 2013.
Den fikk trekk for manglende fotgjengerbeskyttelse og et aktivt sikkerhetssystem som ikke var omfattende nok. Men allerede året etter var fotgjengervarsel og autobrems på plass.
Det ligger 800 brukte BMW i3 ute på Finn.no i søkende stund.
PRISEKSEMPEL: 2016 modell Fully Charged Edition. Km: 44.000 Pris: 185.000 (fra Finn.no)
SIKKERHET: Skuffende fire av fem stjerner hos Euro NCAP i 2013. Men forbedret etter det.
RUST: Bremseskivene er en gjenganger. Ellers skal bilens materialer gjøre den svært godt rustet mot rust.
ANBEFALTE MOTORER: 170 hester er standard.
ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Fully Charged Edition er topputstyrt versjon med blant annet skinn og soltak til gunstig merpris.
KJENTE PROBLEMER: Få merketypiske feil – med unntak av rustne bremseskiver.
PLUSS: Kan absolutt være et godt bruktbilkjøp, avhengig av behovet for rekkevidde. Vær obs på hvilken modell du kjøper. En bil med gode kjøreegenskaper, særpreg og kvalitet.
MINUS: NAF-statistikk fra EU-kontroll viser at bilen har stort avvik når det gjelder rust på bremseskive, sammenlignet med en gjennomsnittsbil (62.2 prosent).