Bedre biler trenger sjeldnere service:
Endrer service-programmet etter færre feil
Fra vinterens lansering av åttende generasjon Golf endrer Volkswagen sitt serviceprogram. Nå skal bilene i utgangspunktet bare inn til service hver 24. måned.
DETTE ER SAKEN: Bedre biler gjør at det i prinsippet blir lengre mellom servicebesøkene.
– Den høye kvaliteten på våre biler gjør at vi nå kan doble serviceintervallet på bilene i Europa til 24 måneder, sier Achim Schaible, sjef for ettersalg og forhandlerapparat i Volkswagen.
Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge sier til Motor at de vil følge fabrikkens foreskrevne serviceprogram – som varierer fra modell til modell og er skreddersydd for enhver bil.
Det er ennå uklart hvordan kostnadene endres som følge en ny servicesyklus.
Les også: Ekstreme forskjeller på servicepriser
Forenkler
Volkswagen introduserer endringen fra lanseringen av åttende generasjon Golf, men opplyser at ordningen skal utvides til å gjelde alle modeller i løpet av 2020.
– Bilene våre er bedre enn før, og vi er derfor en av de få volumprodusentene som nå kan kalle inn kundene våre til verkstedbesøk litt sjeldnere, sier Achim Schaible.
Volkswagen opplyser at de også vil forenkle serviceprogrammet.
I dagens system har VW en såkalt stor eller liten service, men dette skal standardiseres som i følge VW skal «mer transparent prisinformasjon, som vil ha betydelig effekt på serviceopplevelsen og dermed også kundetilfredsheten».
Det vil bli et eget serviceprogram for modellene i den helelektriske ID-serien, men innholdet i dette er ennå ikke klart.