UTEN RUST: Dette er partiet hvor rusten har oppstått på kanadierens bil. Bildet er av en ny, norskregistrert Model 3 av samme type, men uten rustskader. Foto: Tomm W. Christiansen

Skvettlapp stopper ikke sint kunde:

Gruppesøksmål mot Tesla etter Model 3-klage

En Tesla-eier i Canada har tatt initiativ til et gruppesøksmål mot Tesla etter lakkskader på hans nye Model 3. Tesla har i Norge hatt ytterst få reklamasjoner med samme problematikk.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: En mann i Quebec fikk lakkskader på sin Model 3 før bilen var ett år gammel, skriver nettstedet Electrek.

Korrosjonsproblemene har oppstått i partiene under dørene rett foran bakhjulet. En Tesla-eier i Quebec konstaterte skadene før det var gått ett år, og henvendte seg da til et verksted hvor skadene ble taksert til vel 43.000 kroner.

Det mente han Tesla skulle betale.

Det mente ikke Tesla.

Som i stedet tilbød ham gratis skvettlapper som han kunne sette på selv, en løsning som samtidig ble tilbudt alle tidligere Model 3-kunder og senere har blitt standard på bilen ved levering.

See you in court

Mannen var ikke fornøyd, tolket meldingene på ulike forum som bekreftelse på at flere hadde hatt det samme problemet og tok derfor initiativ til et gruppesøksmål.

Kravet er å få dekket skadeutbedringen. Pluss omlag 5000 kroner i tort og svie.

Electrek-saken sier intet om hvor mange som har koblet seg på søksmålet, utover at det er flere.

Det er uklart hva som er årsaken til at problemet oppstår, om det er noe spesielt ved veisaltkvaliteteten, vær- eller veiforhold. 

«Forsvinnende få»

Tesla Norge introduserte skvettlapp-ordningen i januar.

– Pakken ble sendt ut kostnadsfritt til alle som hadde fått Model 3 før All-Weather Protection Kit ble tilgjengelig, og ble samtidig standardutstyr på alle Model 3 vi leverte fra det tidspunktet, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, til Motor.

Men problemstillingen har ikke vært noe stort tema i Norge.

– Jeg er kjent med et par-tre norske klagesaker som omhandler lakken på Model 3 spesifikt, og det er forsvinnende få med tanke på at det er snart 17 000 Model 3 på veien i Norge, sier Sandvold Roland.