Gode resultater for bilbransjens returordning:
Gjenvinner 97,4 prosent av bilvrakene
Stadig flere bilvrak gjenvinnes. Gjenvinningsgraden av de vrakede bilene økte til 97,4 prosent i 2018. – Vi er stolte av at bilbransjens returordning for vrakede biler blir stadig mer effektiv, sier Erik Andresen, daglig leder i selskapet Autoretur.
Få europeiske land – om noen – har en høyere gjennomsnittsalder på bilparken enn Norge. Men det er heller ikke mange som i så stor grad vraker sine utrangerte biler i en ordning for retur og gjenbruk.
I 2018 ble 143.767 biler vraket, og med en gjenvinningsgrad på 97,4 prosent kommer Norge ut av 2018 godt over EU-kravet på 95 prosent.
Myndighetenes gjenvinningskrav har vært skjerpet år for år de siste årene – opp fra 85 prosent i 2015 til 95 prosent nå.
Les også: Her er de beste elbilene akkurat nå
Autoretur eies av de norske bilimportørene i fellesskap, og har siden 2007 hatt ansvaret for å samle inn kasserte kjøretøy.
– Det vil si at mer enn 1,5 millioner biler er samlet inn, miljøsanert og materialene i dem gjenvunnet, sier Erik Andresen.
– Fremover blir det viktig å erstatte flere gamle biler med nye og mer miljøvennlige alternativer, og et velfungerende retursystem er en forutsetning for å få dette til, sier han.
Effekten av 2018-tallene er en reduksjon i CO2-utslippene med ca. 234.000 tonn, noe som tilsvarer årlige utslipp fra 104.000 biler (med 15.000 km årlig kjørelengde).
Totalt ble ca 5200 tonn farlig avfall behandlet.
Les også: Batteriet holder dobbelt så lenge som bilen
Vil stoppe gratispassasjerer
Selv om Autoretur har stabilt gode tall, mener selskapet det er nødvendig at myndighetene tar grep overfor importører som ikke betaler gebyr for gjenvinning.
– Disse overlater kostnadene til de lovlydige, og det er i realiteten ingen virksomme sanksjoner mot de som sniker seg unna, sier Bjørn Borg, styreleder i Autoretur.
Spørsmålet er til utredning i Miljø- og klimadepartementet, og det er ventet konklusjon i løpet av året.