Omfattende triksing med kilometertelleren, hevder Statens vegvesen:
– Juks med hver tredje tyske bil
Det er jukset med kilometertelleren på nesten hver tredje tyske bil, ifølge Statens vegvesen. – Skremmende høye tall, sier NAF.
– Den enkleste måten å forskjønne en bil på er å skru ned antall kilometere, sier Jon Molnes, leder i krimenheten i Statens vegvesen.
Han mener det er noe nesten alle kan gjøre med billig tilgjengelig elektronikk.
Og i Tyskland gjøres dette i stort omfang.
– Ifølge tyske myndigheter er kilometertelleren skrudd ned på 30 prosent av tyske biler, sier Molnes.
Les også: Ulovlige bilverksteder omsetter for milliarder
Årlig importeres det drøyt 20.000 personbiler til Norge, etter at det for noen år siden var oppe i rundt 30.000 årlig, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
I 2018 ble det importert 21.400 personbiler. Biler fra Kia og Nissan utgjør en tredel av bruktimporten. Volkswagen er på tredjeplass blant bilmerkene.
Flere tusen av bruktimportbilene kommer fra Tyskland.
– Vi kan gjøre den slutningen at det er en fare for at 30 prosent av tyske bruktimporterte biler har kilometerstand som er skrudd ned, sier Jon Molnes i Statens vegvesen.
Les også: Ekspertenes bruktbilråd
To-fem milliarder
Norske myndigheter har ingen anslag på hvor omfattende jukset med kilometertelleren er på norske biler.
– Men det er naivt å tro at det ikke også skjer her, sier Molnes.
NAF beregnet for noen år siden at norske forbrukere svindles for mellom to og fem milliarder kroner årlig på grunn av juks med kilometertelleren.
– Siden den gangen skal kilometerstanden fra EU-kontrollene rapporteres inn. Dette fanger opp en del, sier senior kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.
Les også: Så mye koster elbilskadene
– Vær skeptisk
– Hva synes du om at hver tredje tyske bil har fått skrudd ned kilometerstanden?
– Om dette stemmer, er det skremmende høye tall. Det betyr at bilkjøperne må være skeptiske til å kjøpe importerte bruktbiler. Man får ikke det man betaler for. I tillegg får man fort uforutsette verkstedutgifter, som at registerreima ryker fordi man ut fra kilometerstanden tror det er lenge til den skal skiftes, sier Camilla Ryste i NAF.
Ingen risiko
Dessverre er det tilnærmet umulig å avdekke triksing med kilometertelleren. Det er også lett å slippe unna for de som gjør det.
– Etter det jeg kjenner til er det ingen dommer i domstolene hvor noen er dømt for å ha skrudd ned kilometertelleren, sier Molnes.
Også de som importerer risikerer lite. Men fortjenesten er stor.
– Man tjener like mye på å bruktimportere en bil hvor kilometertelleren er nedjustert med 60-70.000 kilometer, som å smugle en kilo hasj. Hasjsmuglere tas. Men det er ingen risiko for å bli tatt med en importert bruktbil med for lav kilometerstand, sier Molnes.
Les også: Ap-Raymond: Bompengene er fantastiske