RINGVEIEN: Veiene er gode, stort sett, men de aller fleste broene er einbrei∂, altså med plass til bare én bil i bredden. Det meste av ringveien rundt øya ... – fjord inn, fjord ut – er asfaltert, men enkelte steder er det fortsatt grus som gjelder. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Bilferie Island: Kjøretips

Vær forberedt før du kjører Island rundt

Pass på å leie deg en bil som egner seg for det underlaget du skal kjøre på. Og se opp for sau!

Publisert Sist oppdatert

Selv hovedveien rundt øya har partier med grus. Store deler av veinettet oppe i Vestfjorden er på grus, og skal du ut i det vulkanske terrenget i innlandet holder det ikke med en villa-SUV.

Og du; ekstra GPS er strengt tatt ikke nødvendig, hvis du ikke ønsker stadige avstandsoppdateringer. For når du en sjelden (!) gang kommer til et veikryss er skiltingen god.

Reiserute

For dem som reiser Island rundt er spørsmålet om du skal kjøre med eller mot klokka. Vi kjørte mot, altså østover langs sørkysten etter ankomst på Keflavik. Det er egentlig hipp som happ, og kan gjerne avgjøres av værmeldingen. Vi kjørte den store ringveien, Riksvei 1 – uten å ta veien ut i Vestfjorden, som skal være et vakkert område. Beregn et par-tre dager ekstra, minimum, hvis du skal ut dit.

Derimot tok vi en avstikker ut og rundt Snæfellsnes.

ET VEIVALG: Vi kjørte øya rundt fra øst mot vest. Men selv om distansen fint kan kjøres på fire dager, lønner det seg å legge inn ekstra tid så dere rekker å ri, rekker å bade i varme kilder og rekker å få med dere den ville naturen. Ill. Dreamstime

Litt nordover på kysten går ringveien inn i landet, men vi valgte en avstikker til det første som møter deg hvis du ankommer Island med ferge: Byen Sey∂isfjör∂ur.

Smyril Line seiler fra Hirsthals via Torshavn på Færøyene og hit hele året. Turen tar snaut to døgn, koster fort over 20 000 kroner tur/retur for en familie på fire, og er dyrere enn kombinasjonen fly/leiebil.

Men hvis du er fryktelig glad i bilen din, får du i hvert fall en staselig ankomst i denne nydelige byen, som ligger kilt mellom fjellene. En del av husene her ble importert som byggesett fra Norge, og arkitektonisk har byen derfor ikke en like påtrengende funksjonalistisk stil som det meste av øya forøvrig.

Les også: Torild har besøkt alle norske kommuner, postkontorer og kirker - med og uten bobil og lirekasse

Valuta: Islandske kroner (del på 20, så har du beløpet omtrentlig i norske kroner).

Klima: Vestlendinger og nordlendinger vil føle seg hjemme i islandsk vær. Det skifter fort. Og det blåser stort sett ganske bra.

Førerkort: Norsk førerkort duger.

Fartsgrense: 90 km/t på riksvei/hovedvei, evt. 80 km/t på gruslagt underlag. 50 km/t i byområder.

Promillegrense: 0

Fartsbøter: Progressiv skala. 36 km for fort i 50 eller 60-sone kvalifiserer til opptil 50.000 islandske kroner i bot (ca. 2.300 NOK).

Trafikksikkerhet: 45 drepte i trafikken per 1 million, mot 25 i Norge (tall fra 2017).

Mobiltelefon: Forbudt å snakke i håndholdt mobil mens du kjører.

Bompenger: Ingen, bortsett fra tunnelen under Hvalfjördur og trolig i den nye tunnelen nord for Akureyri som etter planen skal åpne i august 2018.

Viktige telefonnumre: 112 til alle nødetater. Politiet i Reykjavik har nummer (+354) 444 1000 for henvendelser som ikke haster.

Veistandard: Ganske bra, men selv ikke den store ringveien som går rundt øya har asfalt på hele strekningen (noen mil på grus i nordøst). Nesten bare tofeltsvei, men det er lite trafikk utenfor Reykjavik-regionen (der det er fire- eller seksfelts vei på innfartsårene).

Les også: På Island bor du på en herlig blanding av ulike hoteller og overnattingssteder

Største utfordring: Sauer. De er overalt, også midt i veien, så ikke hold for stor fart på strekninger hvor du ikke har full oversikt.