ROT: Inne på verkstedet kom vegvesenet over masse rot flytende mellom motorer, motortopper og girkasser. Foto: Statens Vegvesen

Alvorlige konsekvenser av å bruke ulovlige verksteder:

Bileiere risikerer avskilting

Under politirazziaen mot Bergens-verkstedet fant myndighetene solid dokumentasjon på hvilke bileiere som har vært kunder. Nå risikerer bileierne å få avskiltet bilen sin.

Publisert Sist oppdatert

– Vi innkaller i første omgang 30 bileiere som har fått utført reparasjoner på bremser og annet sikkerhetsutstyr på dette verkstedet. Vi vil kontrollere bilenes tekniske tilstand, sier seksjonsleder Erlend Loftesnes Røysum ved tilsynsseksjonen i Statens vegvesen.

Under politirazziaen mot bilverkstedet Auto 24 på Bønes beslagla politiet for første gang verkstedutstyr, slik at det skal bli nærmest umulig for driveren og de ansatte å starte opp virksomheten igjen.

I tillegg beslagla de også regnskapsbøker, ordrebøker og kundekartotek som viser hvem som har vært kunder ved verkstedet.

 

Les også: Her fjernes løftebukker fra verksted som mangler lovlig godkjenning

Risikerer avskiltning

Biler med mangelfulle og feilaktige reparasjoner er livsfarlige å kjøre rundt med. Kundene risikerer pålegg om retting eller i verste fall avskiltning.

Vegvesenet ønsker også å fjerne kundegrunnlaget for ulovlige verksteder.

– Vi må sørge for at bileierne ikke oppsøker slike verksteder. Folk må få vite om risikoen. Biler som repareres på slike verksteder er ofte ikke trygge, sier Loftesnes Røysum.

Vegvesenet har dokumentasjon på at ulovlige verksteder blant annet har satt på brukte bremseskiver og hevdet at de har vært nye.

– Det har også vært feil med oppheng og fjæring, og dårlig sveising av rammekonstruksjoner. Vi kjenner også til at de ansatte ikke har nødvendig kompetanse.

RISIKERER AVSKILTING: Eierne av disse bilnøklene burde forstått at verkstedet Auto 24 drev ulovlig, mener vegvesenet. Foto: Statens Vegvesen

– Bileierne burde visst

Motor har i flere artikler skrevet om Olsen bil i Grimstad, som hadde godkjenning som verksted, men som likevel har utført livsfarlige og mangelfulle reparasjoner.

– Der har kundene kjøpt bruktbiler i god tro. Men kundene til Auto 24 har mest sannsynlig bevisst valgt et ulovlig verksted og dermed tatt risikoen ved å være kunder der, sier Erlend Loftesnes Røysum.

– Hvorfor burde kundene forstått at verkstedet drev ulovlig?

– Det bør man skjønne når man kommer til lokalene. De mangler blant annet et godkjenningsskilt som skal henge lett synlig.

Les også: Dette er de tryggeste bilene, i følge svensk stortest

Bilbransjen fornøyd

Bilbransjen er svært glad for de målrettede aksjonene fra vegvesenet.

– Det er et veldig effektivt virkemiddel å beslaglegge verkstedutstyr. Verksteder som tidligere har blitt stengt, har fått en bot også har de ofte åpnet igjen noen kvartaler bortenfor litt senere. Nå blir dette veldig vanskelig. Konsekvensen av å bli tatt er mye større når man mister utstyret, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund.

Ingen vet hvor mange verksteder som mangler godkjenning fra myndighetene.

– Men 80 prosent av våre medlemmer kjenner til verksteder i nærmiljøet sitt som de sterkt mistenker driver ulovlig, sier Steinsland.

Dersom du vil vil vite om verkstedet ditt er godkjent, kan du sjekke det på vegvesenets sider.