Slik herjet koronakrisen med bilmarkedet i april:
Flere biler solgt i Norge enn UK, Spania og Italia
Normalt registreres over 150.000 biler i måneden i land som Storbritannia og Italia, og godt over 100.000 i Spania. Snittet i Norge er på rundt 12.500 biler. Men i april var Norge størst av de fire.
DETTE ER SAKEN: Norges andel av det europeiske bilmarkedet var tre ganger så stor som vanlig i april.
Forleden kunne vi melde at bilsalget i EU kollapset i forrige måned. Siden den europeiske bilindustriforeningen ACEA begynte sine målinger i 1990, er man aldri vært i nærheten av en så kraftig nedgang.
I 2019 hadde EU-markedet steget for sjette år på rad
Europa-2020 mindre enn Tyskland-2019
Det europeiske bilmarkedet i sin helhet, målt i antall nye registreringer, falt med hele 78,3 prosent i april sammenlignet med samme måned i 2019.
I hele Europa (EU, Storbritannia og EFTA-landene inkludert Norge) ble det registrert 292.182 biler denne måneden.
Det er færre enn antall biler som ble registrert bare i Tyskland (310.715) i april i fjor.
De tre landene som ble hardest rammet var også tre av de vanligvis største bilmarkedene, nemlig Spania (ned 96,5 prosent), Storbritannia (ned 97,3 prosent) og Italia (ned 97,6 prosent).
I Norge var nedgangen, som vi tidligere har omtalt, mer moderat: 34 prosent.
Les også: Audi toppet fortsatt bilmarkedet i Norge i april
Det har gitt utslag i tall som vi aldri har sett maken til:
Mens det norske markedet sank til 7425 biler fra 11.255 i fjor, falt det spanske til 4163 biler fra 119.417, det italienske til 4279 fra 174.924 og det britiske bilmarkedet til 4321 biler fra 161.064 i fjor.
Dermed var det norske markedet større enn de tre for første gang i historien, og Norge var – også for første gang – inne på topp 10 blant de 30 europeiske bilmarkedene.
Markedsandelen var på 2,54 prosent, mot 0,84 prosent i fjor – altså over tre ganger større.