BILER PÅ LAGER: I april kollapset bilmarkedet i Europa – og i noen land enda mer enn i andre. Foto: Filip Filkovic Philatz, Unsplash
BILER PÅ LAGER: I april kollapset bilmarkedet i Europa – og i noen land enda mer enn i andre. Foto: Filip Filkovic Philatz, Unsplash

Slik herjet koronakrisen med bilmarkedet i april:

Flere biler solgt i Norge enn UK, Spania og Italia

Normalt registreres over 150.000 biler i måneden i land som Storbritannia og Italia, og godt over 100.000 i Spania. Snittet i Norge er på rundt 12.500 biler. Men i april var Norge størst av de fire.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Norges andel av det europeiske bilmarkedet var tre ganger så stor som vanlig i april.

Forleden kunne vi melde at bilsalget i EU kollapset i forrige måned. Siden den europeiske bilindustriforeningen ACEA begynte sine målinger i 1990, er man aldri vært i nærheten av en så kraftig nedgang.

I 2019 hadde EU-markedet steget for sjette år på rad

Europa-2020 mindre enn Tyskland-2019

Det europeiske bilmarkedet i sin helhet, målt i antall nye registreringer, falt med hele 78,3 prosent i april sammenlignet med samme måned i 2019.

I hele Europa (EU, Storbritannia og EFTA-landene inkludert Norge) ble det registrert 292.182 biler denne måneden.

Det er færre enn antall biler som ble registrert bare i Tyskland (310.715) i april i fjor.

De tre landene som ble hardest rammet var også tre av de vanligvis største bilmarkedene, nemlig Spania (ned 96,5 prosent), Storbritannia (ned 97,3 prosent) og Italia (ned 97,6 prosent).

I Norge var nedgangen, som vi tidligere har omtalt, mer moderat: 34 prosent.

Les også: Audi toppet fortsatt bilmarkedet i Norge i april

Det har gitt utslag i tall som vi aldri har sett maken til:

Mens det norske markedet sank til 7425 biler fra 11.255 i fjor, falt det spanske til 4163 biler fra 119.417, det italienske til 4279 fra 174.924 og det britiske bilmarkedet til 4321 biler fra 161.064 i fjor.

Dermed var det norske markedet større enn de tre for første gang i historien, og Norge var – også for første gang – inne på topp 10 blant de 30 europeiske bilmarkedene.

Markedsandelen var på 2,54 prosent, mot 0,84 prosent i fjor – altså over tre ganger større.

 

Powered by Labrador CMS