ADVARER: Bilbransjeforbundet advarer mot ulovlige reparasjoner. (Illustrasjonsbilde. Verkstedet på bildet er et godkjent verksted og har ingenting med ulovlige verksteder å gjøre.) Foto: Geir Olsen
ADVARER: Bilbransjeforbundet advarer mot ulovlige reparasjoner. (Illustrasjonsbilde. Verkstedet på bildet er et godkjent verksted og har ingenting med ulovlige verksteder å gjøre.) Foto: Geir Olsen

Bilbransjeforbundet:

Advarer mot «korona-reparasjoner»

Bilbransjeforbundet fraråder korona-blakke bileiere å spare penger mot å reparere bilene sine svart. – Det er naturlig at noen er fristet til det nå, sier Egil Steinsland i bilbransjeforbundet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ikke bruk landets flere hundre ulovlige verksteder, råder bilbransjeforbundet.

Med rekordhøy arbeidsledighet frykter Norges Bilbransjeforbund en oppblomstring av ulovlig verkstedvirksomhet.

– Det er naturlig å anta at i en lavkonjunktur hvor flere er usikre på egen økonomi, vil flere være fristet til å spare noen kroner på bilreprasasjoner, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i bilbransjens interesseorganisasjon.

Statens vegvesen har tidligere beregnet at det er om lag 500 ulovlige bilverksteder i Norge, og bilbransjeforbundet har tidligere beregnet at disse samlet omsetter for tre milliarder kroner årlig.

De ulovlige bilverkstedene annonserer gjerne sine tjenester på Facebook.

– Men de mangler både kompetanse og verktøy, har Jon Molnes i krimenheten til Statens vegvesen uttalt til Motor.

Advarer

Og selv om vegvesenet sammen med andre offentlige etater jevnlig jakter på ulovlig verkstedvirksomhet, frykter bilbransjeforbundet en økning under korona-pandemien.

– Dersom folk ikke er sitt samfunnsansvar bevisst og ikke kjenner risikoen vil dette øke i omfang, sier Steinsland i bilbransjeforbundet.

Han advarer også mot å benytte seg av verkstedansatte som ønsker å «spe på litt» i usikre tider med å ta på seg jobber på si. Han påpeker at bil har gått fra å være enkel mekanikk til masse elektronikk, deformasjonssoner, ulike materialer og ulike sammenføyningsmetoder, og til å ha mange sensorer som forstyrres av uautoriserte inngrep.

– En bilmekaniker kan nå vanskelig være generalist, og man må ha egnet verktøy. 

INFO-SJEF: Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund.
INFO-SJEF: Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund.

– Opplysningsplikt

Bilbransjeforbundet har en kampanje hvor de også minner om at bileiere som inngår avtale med svarte håndverkere risikerer straff for medvirkning til avgiftsunndragelser og brudd på ligningsloven.

Man kan få problemer dersom man selger bilen uten å fortelle om utført svart arbeid.

– Man har opplysningsplikt om bilen. Tilbakeholder du opplysninger eller gir uriktige opplysninger kan du holdes ansvarlig. Det som umiddelbart kan fremstå som et økonomisk fordelaktig verkstedtilbud, kan derfor vise seg å bli et risikoprosjekt både når det gjelder bilens driftssikkerhet og økonomisk for deg – både i din eiertid og ved videresalg av bilen, skriver bilbransjeforbundet i et notat.

Godkjente verksted

Bilreparasjoner skal kun gjøres av verksteder som er godkjent av vegvesenet.

Hvilke verksteder som er godkjente kan du enkelt sjekke på nettsidene til Statens vegvesen, eller du kan se etter et godkjenningsskilt som skal være å finne i lokalene til alle godkjente verksteder.

Powered by Labrador CMS