ELBIL OG AVGIFT: – Politikerne vil måtte dekke inn kostnader til infrastruktur, og da vil også brukere av elbil måtte være med å betale regningen, sier Arvid Sulland i Sulland Gruppen, en av landets ledende bilforhandlere. Foto: Sulland Gruppen
ELBIL OG AVGIFT: – Politikerne vil måtte dekke inn kostnader til infrastruktur, og da vil også brukere av elbil måtte være med å betale regningen, sier Arvid Sulland i Sulland Gruppen, en av landets ledende bilforhandlere. Foto: Sulland Gruppen

Bransjenestor om koronakrisen og bilkjøp:

– Løp og kjøp en lagerbil til gammel pris nå!

– Generelt vil tilgangen på bruktbiler bli dårligere og prisene vil dessuten presses opp av høyere nybilpriser, sier Arvid Sulland, en sentral mann i norsk bilbransje. Han sier samtidig at han tviler på 2025-målet om elbilsalg, og mener tiden er overmoden for elbilavgifter.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Hva nå med koronautbrudd og bilkjøp? Motor har spurt eksperter om råd.

– Mitt råd nå som ellers er at du ikke skal bruke mere enn du har råd til nå og hva du ser for deg på mellomlang sikt. Dette har jeg selv forsøkt å etterleve.

Dette sier Arvid Sulland, som er en virkelig nestor i norsk bilbransje, til Motor. Sulland er konsernsjef for forhandlergruppen som bærer hans navn, Sulland Gruppen, et av Norges største privateide bilkonsern.

Fører korona-krisen til at vi kan gjøre «korona-kupp» på bilkjøpet - eller tror du for mange tenker slik til at kupp er umulig?

– Som de fleste har fått med seg har det vært en krevende utvikling på kurser i forhold til vår krone, ja faktisk utgjør dette 15 prosent på kort tid. Dette bidrar til at det er kommet eller kommer prisøkning på de fleste nye biler. Mitt råd er derfor løp og kjøp en lagerbil til gammel pris nå.

Koronautbruddet kan påvirke privatøkonomien til svært mange av oss, ikke minst dem som vurderer å kjøpe seg ny bil. Hva er ditt viktigste råd til dem?

– Så godt som alle bilfabrikker er nå stengt i hele verden og jeg er redd det går 2-4 måneder før produksjonen kommer i gang igjen. Legger vi til ledetid fra fabrikk til oss som forhandler blir det fort lange leveringstider. Mitt tips er at nybilsalget vil droppe 30 prosent i år på grunn av pandemien og nedsatt produksjon, og at mange i tillegg vil sitte på gjerdet i disse koronatider.

– Etter hvert som pandemien tar slutt vil behovet for transport og forflytning øke, mange flere ønsker å ta sin ferie i Norge og da blir det fort behov for å fornye bilen. Hvis du vil redusere bilkostnadene kan et godt råd være å kjøpe en brukt bil. Nå er utvalget svært godt, men det endrer seg raskt når det nå for en periode blir vesentlig færre biler inn på grunn av lavere salg og mangel på nye biler. Jeg har tidligere sagt at det blir mangel på dieselbiler, og nå vil det gradvis også bli mangel på brukte biler med andre drivlinjer.

Gunstige elbilpriser nå

Hvordan tror du denne krisen vil påvirke målsettingen om at alt nybilsalg skal være nullutslipp innen 2025?

– Det har jeg ingen tro på vil være mulig. Bilproduksjon representerer masse arbeidsplasser i Europa. Situasjonen nå med nedstengte fabrikker bidrar til en svært krevende økonomisk situasjon for bilindustrien med risiko for masse tapte arbeidsplasser. Jeg tror ikke det er hva man trenger nå.

Hva vil du anbefale dem som står i kø med bestilling på ny elbil?

– Også når det gjelder kjøp av elbil tror jeg prisene nå er svært gunstige. Jeg tror det er et spørsmål om tid før det kommer avgifter og moms også på elbil. Politikere vil også måtte dekke inn kostnader til infrastruktur som vei – og da vil også brukere av elbil måtte være med å betale regningen.

Hva bør de tenke på hvis den handelen også inkluderer salg av en bruktbil?

– Vi trenger brukte biler i alle prisklasser og bytter gjerne inn din brukte bil uavhengig av drivlinjer.

Er det grunn til å tro at bruktbilprisene faller i månedene som kommer?

– Bruktbilpriser påvirkes som alt annet av tilgang og nybilpriser. På grunn av lavere nybilsalg blir tilgangen lavere på brukte biler og påvirkes i tillegg av prisoppgangen på nye biler.

Er det noen kategorier biler som peker seg som særlig attraktive som følge av denne krisen – utgående elbilmodeller, innleverte leasingbiler, eller andre?

– Som sagt blir tilgangen gradvis dårligere på både nye og brukte biler. Bruktimporten stopper helt opp på grunn av valuta.

Hvilke biltyper bør man unngå å kjøpe nå?

– Jeg tror ikke det har endret seg med korona. Det vil fortsatt være den enkeltes behov og økonomi som avgjør bilvalget. Det er lenge siden fossilt drivstoff har vært billigere enn nå og mitt tips er at dette vil leve som godt alternativ i lang tid.

Overmodent for avgifter på elbil

Tror du korona-krisen vil gjøre det mer sannsynlig at regjeringen innfører avgifter på elbiler?

– Etter min oppfatning burde det skjedd for lenge siden. Budsjettsituasjonen burde tilsi at tiden er overmoden. I tillegg er det jo ikke de med dårligst økonomi som nyter godt av alle subsidier på elbil.

Hvilke andre steder enn Finn bør man markedsføre bruktbilen man skal selge?

– Stort sett er det ikke mange alternativer selv om vi nå ser at mange kjøpere er «mer lokale», og vi har mer treff i vår lokale markedsføring enn på lenge.

Er leasing blitt mer eller mindre aktuelt under korona-krisen?

– Vi har aldri vært store på privatleasing og ser at dette har falt ytterligere. Kampanjer med lave renter blir borte på grunn av vesentlig dyrere funding i et turbulent finansmarked.

 

Powered by Labrador CMS