Zeekr tilhører Geelys mangslungne portefølje, etablert i Kina, med Sverige som første europeiske brohode, og nå klar for lansering i Norge i det som blir merkets tredje europeiske marked.
De kommer med to modeller (merket har totalt seks, pluss en robotaxi-modell):
Zeekr 001 er en smekker, 495 cm lang shooting brake.
Zeekr X er en kompakt-SUV, 20 cm lengre enn Volvo EX30, men bygget på samme plattform med samme batteripakker, motorer og drivverk.
Det er biler med et design som kan få seg noen fans, særlig 001, begge mer originale i det ytre enn inne i kupéen.
Men prisen er ikke like lett å la seg begeistre over, når versjonene med bakhjulsdrift starter på 579.900 kroner for 001 og 424.900 kroner for X. Det betyr at variantene med firehjulsdrift fort havner over henholdsvis 600.000 og 450.000 kroner i startpris. Slik prisnivået har utviklet seg i dagens bilmarked, kan det være høye beløp å presentere seg på.
Over 600 km rekkevidde
001 kommer i tre varianter, to med firehjulsdrift og en innstegsmodell med drift bak. 4WD-versjonene Performance og Privilege har rekkevidde på inntil 590 og 580 km, bakhjulsdrevne Long Range har WLTP på 620 km.
De har identiske mål:
4995 mm lang med akselavstand på 2999 mm, 1560 mm høye og 2225 mm brede med speil (1999 mm uten). Bagasjeplassen er på 539 liter, 4WD-modellene kan trekke 2000 kg, 2WD-utgaven 1500 kg. Standard hjuldimensjon er R22 for 4WD og R21 for Long Range.
Alle har batteri på 100 kWt brutto, WLTP-forbruk på opptil 18,5 kWt/100 km, og ladetid på 30 minutter (10-80 prosent) med makseffekt på 200 kW.
4WD-modellene med motor på begge akslingene gjør 0–100 km/t på 3,9 sekunder, og har maks motoreffekt på 400 kW/544 hk. Long Range trenger på 7,2 sekunder på 0–100, og halve makseffekten, 200 kW/272 hk. Alle har toppfart på 200 km/t.
Utstyrsmessig kommer Long Range med varmepumpe og varme i forseter og ratt. Bilen har head-up-display, 15,4 tommers infotainmentskjerm og en 8,9 tommers skjerm for kjøreinformasjon bak rattet.
Performance har samme utstyr, men altså større hjul, mens toppversjonen Privilege i tillegg har luftfjæring, ventilerte seter med massasje foran, og et bedre lydanlegg.
Zeekr starter utlevering av Long Range før jul. Priser og datoer for AWD-versjonene er ikke kjent.
Lite plass
På den mindre X er det to modeller å velge mellom, Long Range RWD eller Privilege 4WD, begge med 69 kWt batteri og hurtiglading på snaut 30 minutter. WLTP-rekkevidden er på henholdsvis 445 og 425 km.
Lengden på 4432 mm betyr en bil som i det ytre er nær Volvo C40/EX40 eller Mini Countryman, men vi var skuffet over plassen bak under vår prøvekjøring i fjor. Bagasjeplassen er beskjedne 362 liter.
Utstyrsmessig er det marginale ulikheter mellom de to – 4WD har 20-toms hjul og massasje i forsetene.
Også denne 4WD-versjonen er kvikk, med sine 3,8 sek på 0–100. Long Range gjør samme akselerasjon på 5,6 sekunder. Privilege har maks motoreffekt på 315 kW/428 hk og et WLTP-forbruk på 18,3 kWt/100 km.
For Long Range er det hjuldrift bak og makseffekt på 200 kW/272 hk. WLTP-forbruk er rundt 16,4 kWt/100 km.
PS: Zeekr starter med forhandler i Oslo, men planlegger for tilstedeværelse i de største byene. Zeekr samarbeider med Plugsurfing med deres 800.000 ladepunkter i Europa, og hurtiglading kan håndteres via en app. Bilene har 10 år eller 200.000 km garanti, gitt at serviceprogrammet er fulgt de fem første årene.