IKKE TIL NORGE? Xpeng mener deres nye P7+ løfter bruker av kunstig intelligens til et nytt nivå.

«Kundene bestemmer»:

Teller på knappene om den første KI-bilen

Xpeng lanserer P7+ som den første KI-definerte bilen på markedet. Men de har ennå ikke besluttet om bilen skal ta inn til Norge. – Kundene avgjør, sier Xpeng-sjef Claes Persson.

Publisert

PARIS (Motor): Xpeng mener kunstig intelligens-teknologien i deres nye P7+ gir en «smartere, sikrere og bedre kjøreopplevelse».

I praktisk bruk handler teknologien særlig om det bilfabrikanten kaller «XPENG KI Hawkeye Vision Solution», en kameraløsning på taket som erstatter en kostbar lidar, som mange andre produsenter har prioritert, samt teknologi som husker brukernes preferanser på kjøremodus, skjermbordinnstillinger og rutevalg.

Sentralt i Xpengs teknologiprosjekt står troen på at selvkjørings­teknologi er en praktisk realitet i biler innen få år.

– Fremtiden til bilindustrien er forankret i teknologi, med kunstig intelligens og autonom kjøring som vil bli den neste revolusjonen, sier He Xiaopeng.

Han er administrerende direktør og styreleder i Xpeng, som avduket P7+ på bilutstillingen i Paris denne uka.

SKAL, SKAL IKKE? Xpengs Norgessjef Claes Persson (t.v.) og kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen.

Romslig sedan

Selve bilen er romslig kombisedan, altså ikke en bilklasse som får bølgen til å gå blant norske bilkjøpere. Derfor er Xpeng Norge usikre på om den i det hele tatt blir tatt hit til landet, uansett hvor teknologisk banebrytende den måtte være.

– Reponsen fra kundene vil avgjøre det. Vil de ha den, så skal de få den, sier Claes Persson.

Da vil P7+ i så fall komme til en pris rundt 400.000 kroner, om den prisen He Xiaopeng annonserte i Paris får gjelde som en målestokk også for norske budsjetter. Bilen kommer til salg i Kina for 209.800 renmimbi (ca. 320.000 norske kroner).

Utstyrs- og komfortnivået matcher det meste i denne prisklassen:

Setevarme, ventilasjon og massasje i alle seter som standard, 725 liter bagasjerom, mellom 500 og 550 km rekkevidde, batteripakker på 76,3 eller 60,7 kWt, samme 800V-teknologi som på G6 og G9, og et energiforbruk på imponerende 11,9 kWt/100 km.

(Artikkelen fortsetter under annonsen)

EKSTREMT ROMSLIG: Sedan-segmentet er ikke så populært i Norge, men har ofte plass i massevis – så også P7+.

Litt bak skjema

Xpeng Norge har konsentrert all oppmerksomhet om leveringene av SUV-en G9 og coupépregede G6, men ligger bak skjema til målsettingen om 3000 leveringer i 2024.

– Jeg tror vi lander rundt 2500 utleveringer, og at vi går inn i 2025 med en ordrebank på 500–600 biler, sier Claes Persson.

– Noen nye modeller på gang i 2025, utover det vi har sett?

– Det er ikke helt klart, svaret er «kanskje», avslutter han.