ROMSLIG: ID.2 er kompakt utvendig, men romslig innvendig.

Volkswagen ID.2 presentert:

Golf-flørt med forhjuls­trekk til under 300.000

Liten tvil om at ikonet Golf har vært forbilde for Volkswagens særdeles romslige småbil.

Publisert Sist oppdatert
    ID.2 – eller ID.2all, som VW offisielt kaller den – forteller oss minst to ting: At utviklingen går særdeles raskt i elbilbransjen. Og at VW ligger helt i teten. Alt tyder på at ID.2 setter en ny standard i småbilklassen – slik ID.3 gjorde i det som en gang ble kalt «Golf-klassen».

VW ID.2all

  • Motor/drivlinje: Batterielektrisk, 226 hester, forhjulstrekk.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand (cm.): 401/181/153/260.
  • Rekkevidde: 450 km (WLTP).
  • Lading 10 til 80 prosent: Antatt 20 min.
  • Bagasjevolum (liter): 490 (440 pluss 50 under baksetet).
  • 0–100/toppfart: 7 sek/160 km/t.
  • Hjul: 225/40R20.
  • Startpris under 25.000 euro (ca. 285.000 kroner)

Og da mener vi ikke en standard for antall barnesykdommer. Forhåpentligvis forhaster ikke VW seg like mye med minstemann.

Større enn familiebiler

Om to år ser vi altså en fire meter lang VW – omtrent på centimeteren lik dagens Polo – som banker flere av dagens familiebiler på både rekkevidde og bagasjevolum.

490 liter bagasjevolum er for eksempel mer enn de to langt større nykommerne på markedet, Nissan Ariya og Toyota bZ4X, og over 100 liter mer enn storebror ID.3.

Forhjulstrekk

En antatt rekkevidde på 450 km er også bedre enn mange større konkurrenter.

ID.2 får altså forhjulstrekk. Det er oppsiktsvekkende. Ingen produsenter har snakket varmere enn VW om hvordan vektbalansen i en moderne elbil gjør bakhjulsdrift mest effektivt. Alle de øvrige ID-modellene har som kjent bakhjulsdrift – mens ID.4 og ID.5 i tillegg kan leveres med firehjulsdrift.

MINDRE GOLF: C-stolpen og baklyktene viser tydelig slektskapet til VW-ikonet Golf.

Motor har til gode å kjøre en elbil med forhjulstrekk – uavhengig om det er ombygde fossilbiler eller dedikerte elbiler – som har fungert bra nok på vinterføre. Så her er vi spente på hvordan VW etter hvert begrunner valget. Og – ikke minst – hvordan det fungerer.

FORBEDRET: Instrumentpanelet har et design vi kjenner fra mange moderne elbiler. i ID.2 blir skjermene større enn på dagens ID-biler.

Rom under baksetet

ID. 2 kommer med flere finesser vi kjenner fra andre ID.-modeller. Blant annet Travel Assist, som tilrettelegger for delvis selvkjøring, LED-lys foran og bak, head-up-display, samt parkeringsassistanse.

Av komfortutstyr finner vi blant annet elektriske seter med massasjefunksjon og panoramasoltak. Inkludert i det imponerende bagasjevolumet, finner vi et oppbevaringsrom på 50 liter under andre seterad. Her kan man for eksempel oppbevare ladekabelen, og ha et ordinært bagasjerom på 440 liter – dog med mye av plassen i en brønn under selve bagasjeromsgulvet.

ROMSLIG: Den dedikerte elbilplattformen gjør at plassen i ID.2 skal bli svært god.

Rekkevidde

VW røper at det jobbes det med å utvikle en enda mindre elbil, som vil koste rundt 20.000 Euro i Tyskland – altså snaue 230.000 kroner. I tillegg skal det lanseres en ny kompakt SUV i 2026.

Men langt nærmere i tid: Salget av ID.3 med en liten facelift er allerede i gang, og senere i år kommer helt nye ID.7, i tillegg til at ID. Buzz kommer både som 6- og 7-seter.

ID.7 vil først komme som sedan med stor bakluke mot slutten av året, før den noe senere introduseres som stasjonsvogn. Rekkevidden blir på inntil 700 km

Kutter fossilbil-salget

Thomas Meiner, som er direktør for Volkswagen personbil, mener de nye modellene blir viktig for at flere skal bytte ut fossile biler med elbil. Fra og med årsskiftet skal Volkswagens nybilsalg i Norge kun bestå av elbiler.

- Nybilsalget vårt hittil i år er 90 prosent elektrisk. Med ID. 2 og flere nye modeller, får vi dermed en enda større bredde i elbilporteføljen vår. Det er viktig for å få enda flere til å bytte ut sine fossile biler med elbiler.