I juli sendte Volkswagen inn søknaden til det tyske patent- og varemerkekontoret, skriver Vi Bilägare. En av fordelene ved dette rattet, skal være kostnadsbesparelsen ved å droppe de tradisjonelle spakene til blant annet blinklys.
Men hva med ulempene? Tankene går umiddelbart til rattet du i dag får i Tesla-modellene S og X. Der er funksjoner som blinklys, fjernlys og horn, lagt som knapper på rattet.
Motor har testet dette over tid. Konklusjonen er at det fungerer dårlig. Og enda dårligere om du velger det rektangulære Yoke-rattet. I dag er dette valgfritt på det to modellene.
Så lenge selve styreteknologien er av det gamle slaget, altså som dagens, så blir rattutslaget i for eksempel rundkjøringer så stort at det er nærmest umulig å betjene blinklyset.
Og lyshornet, som er en ganske hyppig brukt funksjon for vennlige bilister i trafikkerte strøk, kan man bare glemme.
Annonse
Øvre del av rattet
Lexus derimot, jobber aktivt med steer-by-wire-teknologien som faktisk åpner for disse funksjonene – fordi rattutslagene er så små. Motor har kjørt elbilen RZ 450e med dette rattet, og vi ble imponert. Forskjellen på Teslas ratt og Lexus' ratt kan du lese mer om her.
Men: Selv i en Lexus med denne teknologien er spakene til både blinklys, lyshorn og vinduspussere beholdt.
Tegningene i patentsøknaden viser at VW ser for seg knappene på hver sin side av øvre del av rattkransen, ikke inne på selve rattnavet – som på Tesla.
Volkswagen-sjef Thomas Schäfer har ganske nylig uttrykt at de vil lytte til tilbakemeldingene fra VW-brukerne, som ønsker seg andre typer knapper på rattet enn vi finner i dagens ID-modeller, samt færre skjermbaserte funksjoner (les mer her). Så her er det bare å holde i rattet, og følge med i spenning.