Bobla fra 1943 er samlingens i særklasse dyreste. Færre enn 1000 Bobler ble produsert under krigen, og det er få igjen av dem.
Hermann Walter døde sist høst, 71 år gammel, uten noe uttalt ønske om hva som skulle skje med den unike samlingen etter hans tid. Snarere tvert imot – han utvidet samlingen i Kaunitz, halvannen biltime sørvest for Hannover i Tyskland, helt til det siste.
Kjøpte samlingen
Bruktbilhandleren Hubertus Bettenworh ble kjent med Hermann og hans VW-samling for 25 år siden.
Sammen med to venner overtok han tidligere i år hele samlingen, inklusiv hallene bilene stod i, for å foreta en kontrollert avvikling.
Med ett ble dermed et stort antall klassiske VW, de aller fleste av dem i temmelig god stand, tilgjengelig for de mange som er ute etter en veteran.
Til tross for at dette slett ikke er noe billigprodukter, har salget hittil gått betydelig raskere enn forventet.
Bare et par timer før vårt besøk ble det solgt en svært fin Karmann Ghia fra 1965 – for 41.000 Euro, altså litt over 400.000 norske kroner. Fortsatt er det igjen rundt 100 biler.
Walters første kone tok med seg sin Boble inn i ekteskapet og kjørte daglig fem mil til og fra jobb. Bilens gode tilstand etter 300.000 km gjorde så sterkt inntrykk på ektemannen – og slakteren – Hermann Walter at han ble lidenskapelig interessert i alt som hadde med Volkswagen å gjøre.
TV-intervju
Fra 70-tallet kjøpte han massevis av VW, både gode og dårlige. Flest av de dårlige, som ble slaktet og ribbet for verdifulle deler og bidro til et fyldig delelager. I et TV-intervju fortalte han at de kunne slakte opptil 12 biler på en kveld.
Det velfylte reservedelslageret, inkludert mer enn 120 motorer, ble i vår solgt nesten komplett til en belgier.
Annonse
Samlingen vokste
Parallelt med slaktingen av dårlige biler, vokste samlingen av komplette og bevaringsverdige VW. En betydelig del av samlingen består av fint brukte, vanlige biler, uten samlerverdi på kjøpstidspunktet, men som har fått det med årene.
Tok imot fans
Etter hvert ble også sjeldnere og mer verdifulle biler med i samlingen. Walter fikk mye publisitet om sin lidenskap, både i trykte media og på TV.
Han tok også gjerne imot VW-fans som ville besøke hans private museum, som etter hvert krevde flere haller.
I VW-kretser ble han kjendis, og det la ikke akkurat noen demper på hans samlemani.
Blant sjeldenhetene i den komplette samlingen ved Walters død, finner vi blant annet disse objektene:
Flere svært gamle såkalte Splitt-Bobler (med delt bakrute, før 1953).
Den aller siste av nesten 12 millioner Bobler bygd på hovedfabrikken i Wolfsburg.
En svenskregistrert Boble som skal ha tilhørt et av ABBA-medlemmene.
Jubileumsboble fra 1985 (Bobla 50 år), fortsatt i den originale beskyttelsesfolien og dermed som nybil å regne.
En av de aller siste boble-kabrioletene fra Karmann – også denne i original beskyttelsesfolie.
To Boblerfra den aller siste serien fra 2003 – begge kjørt bare 11 km.
De to sistnevnte ble hver for seg solgt for i underkant av 450.000 norske kroner.
Annonse
Buss med tappeanlegg
I 1978 kjøpte Herman en helt ny folkevognbuss, en T2b campingbil, for den forestående ferien. Etter ferien, med 3.777 km på telleren, tok han av skiltene og innlemmet den som «nesten-ny» i samlingen. En folkevognbuss meieribil fra 50-tallet med tappeanlegg, må også nevnes som en spesiell raritet.
Meksikansk produksjon
Det er selvsagt Bobla som dominerte, og fortsatt dominerer. Det blir sagt at Bobla er representert med minst ett eksemplar fra hvert år den var i regulær produksjon – i så fall er det minst 58 Bobler fra 1945 til 2003 (inkludert årene med bare meksikansk produksjon).
Annonse
To Trabanter...
Walters samlemani var ikke begrenset til de mest klassiske luftkjølte. Vi talte ved vårt besøk hele 15 Golf av første generasjon. Vi fant ingen Audi, men derimot en NSU Ro 80 med wankelmotor. Pussig nok også to Trabanter – kanskje fordi de ble definert som DDRs folkevogn?
Artikkelforfatteren skriver nå mest for Treffpunkt, et medlemsmagasin som går ut til VW- og Audi-entusiaster fire ganger i året.