OPPGRADERES: Polo blir mer selvkjørende og mer digital.

VW Polo får facelift:

Første småbil med selvkjøring

VW Polo har historisk sett vært først ute av småbilene med viktig utstyr. Nå kommer den med selvkjøringsegenskaper hentet fra de større modellene i konsernet.

Publisert

Fasongen er den samme, men ny lysteknologi vil gjøre Polo mer synlig i trafikken. Nye LED-lykter foran og bak, og Led Matrix frontlykter blir nå standard på det norske markedet.

For 12 år siden var også Polo den første bilen i denne klassen som kunne tilby Xenon-lys.

Men den største nyheten er nok muligheten for en høy grad av selvkjøring. «Lane Assist »– filholder – blir standard, mens «Travel Assist» blir tilgjengelig som ekstrautstyr. Denne funksjonen gjør at bilen automatisk stopper og kjører i gang, samt at den følger andre biler ved køkjøring.

Les flere VW-nyheter:

Delvis autonom

Når bilen er utstyrt med begge disse systemene, vil den adaptive cruisekontrollen arbeide sammen med filskiftassistenten, og tillate delvis autonom kjøring i hastigheter fra stillestående og opptil 210 km/t.

Bilen får også en del andre assistentsystemer som standard, for eksempel «Front Assist», som inkluderer nødbremsfunksjoner, også for bykjøring.

STORBILPREG: Interiøret i Polo er blitt mer digitalt, med blant annet nytt ratt og infotainmentskjerm.

Automatgir standard

Innvendig får bilen «Digital Cockpit» som standard, et nytt multifunksjonsratt, og den nyeste generasjonen infotainmentssystem.

Her hjemme blir Polo tilgjengelig med én utstyrspakke, som blant annet omfatter adaptiv cruisekontroll og automatgir til bensinmotoren med 95 hester. Utstyrsversjonen «Style» vil erstatte dagens «Highline».

Norske priser er foreløpig ikke klare.

LED-LYKTER: Nytt lysdesign både foran og bak gir Polo mer særpreg i trafikken.

Her er Motors biltester: