Det er lett å se at Volkswagens kommende elbil er en flørt med ikonet Golf. Og skrur man på tenningen, blir det mer alvor i relasjonen. Se ikke bort fra en heftig forelskelse.
Her er det nemlig mulig å trykke seg mange år tilbake i tiden. Plutselig dukker det opp instrumentpaneler fra både 50-tallet og 80-tallet.
Instrumentpanelet du ser på bildet over, er fra første generasjon Golf – men ikke fra de første årsmodellene. Høsten 1980 fikk Golf en facelift, blant annet med bredere baklys. Da kom også denne instrumenteringen.
Passer bedre
Hvorfor ikke instrumentene fra selve ur-Golfen? Vi tipper forklaringen er så enkel som at de første klokkene var runde, mens de ble nærmest kvadratiske etter faceliften. Og det siste formatet passer bedre i den kvadratiske digitale skjermen på ID.2.
Annonse
Minimalistisk
Du kan også trykke deg lenger tilbake i den sentrale delen av bilhistorien, til Bobla – og instrumentpanelet de fleste trolig forbinder med denne klassikeren.
Det kom i 1958, sammen med den hele bakruten, og var herlig minimalistisk lenge før begrepet «less is more» ble en motesak i designmiljøene.
Kassettspiller
VW har også gjort et forsøk på å gjenskape en gammel Blaupunkt-radio på infotainmentskjermen. Kanskje ikke like vellykket. Heller ikke den gamle kassettspilleren i Golfen er så enkel å hente opp og gjøre funksjonell i 2023. Eller mer presist, i 2025, når ID.2 kommer (les mer om ID.2 her).
Annonse
Trafikksikkert
Disse valgene gjøres med et nytt manøvreringshjul i midtkonsollen, en funksjon flere bilmerker har hatt, men som stadig flere har gått bort fra – som Audi.
Mazda har det på sine biler, mens BMW har droppet det på sin nyeste elbil, iX1. Per i dag er dette den enkleste og mest trafikksikre måten å betjene skjermfunksjonene på.
Byvåpenet
Bildene viser at manøvreringshjulet skifter logo og farge, avhengig av hvilken tid du vil trykke deg tilbake til. VW brukte i mange år bildet av våpenskjoldet til Wolfsburg by, primært på rattet (se bildet av den røde Bobla lenger opp, og også på nedre del av instrumentet på ID.2). Dette motivet kommer også opp på hjulet i ID.2.
VW har for øvrig varslet at de skal gjøre instrumentpanelene på kommende modeller mer funksjonelle og analoge (les mer her), da er dette hjulet en god start.
Og spesielt når bare et lite vrikk og et trykk, kan manøvrere deg inn i nostalgien.