SJARMERENDE: VW ID. Buzz er omsider vist uten maskering.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
VW ID. Buzz lansert i Norge:
Dette er kanskje Volkswagens beste ID ...
Man skulle vært – tja, åtte år – og klatret inn i familiens nye Buzz. Og helst blitt der. For dette er utvilsomt en bil som vil prege et barnesinn og trolig glede et voksensinn.
Pris: Ikke klart. Motor tipper rundt 600.000 for en bra utstyrt versjon ferdig på veien.
Bakhjulsdrift (kommer senere også med firehjulsdrift).
5 seter (kommer senere i lengre versjoner med flere seter)
Lengde/bredde/høyde: 471/196/194 cm.
Motoreffekt: 204 hk/310 Nm.
Batteri: 77 kWt (netto)
Rekkevidde: Ikke klart. Motor tipper i underkant av 400 km for en godt utstyrt «Norgesbil».
Lading: 170 kW, 5-80 prosent på 30 min.
Bagasjerom (5-seter): 1121 liter.
Hengervekt: 1000 kilo.
Miksen av nostalgi og framtid, fornuft og lekenhet, er så friskt til stede at det er umulig å være likegyldig til denne bilen. Flørten med urfolkevognbussen er like opplagt som slektskapet med resten av modellene i den helelektriske ID-familien.
Motor har derimot fått oppleve en befriende umaskert versjon for første gang. Verdenslanseringen av ID. Buzz var onsdag kveld.
Annonse
Også varebil
Og som den suverene lille elbilnasjonen Norge foreløpig er, fikk vi en fysisk bil fraktet helt opp til Oslo. Det vil si, vi fikk to. Men varebilversjonen bryr vi oss mindre om nå. Alt handler om ID. Buzz med fem seter.
Bilen ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder, selv om vi gjerne hadde sett at enkelte detaljer lå tettere opp mot konseptbilen.
Den karateristiske tofargede fronten får det meste av oppmerksomheten på bilder. Men i realiteten føyer den seg elegant inn en helhet.
Likevel, og kanskje litt urettferdig: Det første som slår oss, er hvor enormt stort bagasjerommet er.
Observante Motor-lesere registrerte kanskje at vi for et par dager omtalte bagasjevolumet på 1121 liter med følgende hale: «Men det er selvsagt opp til taket».
Men, nei: Det er målt opp dit bagasjerom flest måles – til omtrent toppen av bakseteryggen. Og det er ingen grunn til å betvile tallet. Bagasjerommet er gigantisk.
Her er det bare å løfte barnevognen rett inn. Eller sykkelen. Eller hundeburet. Befriende enkelt og praktisk for en familie som er midt i pakkealderen.
Er man litt ekstra opptatt av hvordan de store produsentene bygger biler mest mulig rasjonelt og økonomisk, så er det bare å ta fram målebåndet og sammenlikne ID. Buzz og nye VW Multivan, som Motor nylig har prøvekjørt.
Annonse
Deler med Multivan
Kupeen er den samme. Og utvendig ser man en rekke likheter i baklyktedesignet, skinnene til skyvedørene og andre detaljer. Men på Multivan er det mer karosseri rundt, og et langt mer konservativt design. Dermed blir uttrykket så forskjellig, til tross for de opplagte likhetene.
Elektriske skyvedører
Vi fortsetter fra bagasjerommet og framover – til andre seterad. Skyvedørene er nevnt. De finnes på begge sider og er naturligvis elektriske.
To sitter svært godt, og selv midtplassen har komfort til lengre turer. Seteryggen kan vippes noen centimeter bakover til en behagelig sovestilling, og selve setet kan skyves 15 centimeter framover.
Annonse
Flybord
Også da blir det bra plass til knærne, selv med forsetene ganske langt tilbake. I tillegg vokser naturligvis bagasjeplassen ytterligere. Flybord gjør reisen ekstra praktisk.
Motorjournalister gjør av og til øvelsen «å sitte bak seg selv», for å måle beinplass i baksetet med førersetet i ønsket posisjon. I ID. Buzz kan man utvide øvelsen til «å sitte på skuldrene til seg selv».
Eller mindre fjåsete formulert: Takhøyden er svært raus.
Helt framme møter vi et velkjent førermiljø. Her er designet nesten det samme som i de øvrige ID-modellene.
Velkjent førermiljø
Det betyr en liten satelitt med speedometer og litt annen info, men girvelgeren er plassert på rattstammen i stedet for i forlengelsen av selve instrumenthuset, som på øvrige ID-modeller.
Rattet er kjent fra alle modellene, med betjening av blant annet adaptivt fartsholder og lydanlegg, samt en større, midtstilt skjerm med den samme brukeropplevelsen som i alle øvrige VW-modeller.
Annonse
Formidabel sikt
Det litt firkantede og romslige karosseriet gir også plass til en rekke oppbevaringsmuligheter – i dørsider og i midtkonsollen. Og sikten fra førerplass er naturligvis formidabel.
Rekkevidde
Hva med minusfaktorene etter en kjapp gjennomgang? Det er i overkant mye plastfølelse enkelte steder, spesielt i dørsidene. Og det er selvsagt grunn til å stille spørsmål både ved bakhjulsdriften og rekkevidden.
Ikke minst når man skal tre inn i selve klisjeen som definerer en norgesbil:
Fredags ettermiddag med familien og full oppakning på vei til hytta i minus 15 minusgrader – og alltid med den leie kneika helt på slutten.
En ID. Buzz med vektillegget vi må forvente på en norgestilpasset utstyrsversjon, kryper ned mot rundt 400 kilometer rekkevidde, og fort under. Og med den nevnte bagasjen og antallet minusgrader, kan du halvere denne distansen.
Men for åtteåringen blir nok de voksnes rekkeviddeangst bare enda et uforglemmelige minne med folkevognbussen.