Men tyskernes bestselgende elbilmodeller skal fortsatt bygges på merkets MEB-plattform, som er basis for den elektriske flåten av volummodeller i konsernet.
Mye har handlet om budsjettkutt og nedbemanning de siste månedene for Volkswagen, men det betyr ikke at produktutviklingen er lagt død.
Snarere tvert imot.
Volkswagen varsler at de er i rute med lansering av nøkkelmodellen ID.2 på neste høsts store bilutstilling i München.
Nå bekrefter VWs utviklingssjef Kai Grünitz overfor Auto Express at ID.3 og ID.4 skal gjennom fornyelsesprosess – inspirert av designspråket som presenteres med ID.2All-lanseringen til høsten.
– Vi kommer med helt nye versjoner av ID.3 og ID.4. Fra et designperspektiv blir det et gjensyn med mye av det som Volkswagen-merket er kjent for, sier Grünitz.
– Vi kommer også med store forbedringer på batteriene, både når det gjelder produksjonskostander og hva de faktisk leverer. Nye ting kommer også på blant annet førerstøtte. Det blir en stor forbedring, både kostnadsmessig og for kundene, fortsetter han.
Det betyr:
Noen fysiske knapper for nøkkelfunksjoner.
Høyere materialkvalitet på interiøret.
Et nytt design på frontlyktene, GTI-inspirert radiatorgrill og ekstremt korte overheng.
Stadig kommer MEB-modellene med bakhjulsdrift, først med de aller minste modellene blir det hjuldrift foran.
Ferden frem til neste modellegenerasjon kommer imidlertid ikke til å foregå i fred og ro, skal vi tro uttalelsene fra VW-sjefen Thomas Schäfer i helgens utgave av Welt am Sonntag.
– Vi kan ikke legge på et plaster og la dette bare dra ut, sier han.
Selskapet må bedre regnestykkene med rundt 50 milliarder kroner på årsbasis. Og krisen er ikke blitt mindre av Northvolt-problemene som trolig ender i konkurs. Der risikerer Volkswagen å tape ytterligere 20 milliarder kroner.
– Til sjuende og sist må vi ha en løsning som reduserer både overkapasiteten og kostnadsnivået, sier Schäfer.
Nedlegging av fabrikker i Tyskland synes ikke til å unngå, fabrikken i Emden (hvor det blant produseres ID.4) er den kanskje aller mest utsatte.
Fagforeningene har varslet om storstreik i desember. Men ledelsen i Volkswagen vil ikke bremse.
– Det er ingen god idé å utsette omstruktureringen til 2035, da vil alle konkurrentene forlengst ha passert oss, sier Thomas Schäfer.