SKUFFET: Volvos store nykommer, EX90, imponerer ikke i unnamanøvertest.

Nye EX90:

Volvo blant de svakeste i fersk «elgtest»

Flere helt nyutviklede elbiler svikter i den berømte unnamanøvertesten. – Volvo skuffer, fastslår testsjef.

Publisert

Flere europeiske biljournalister er for tiden samlet på Nord-Jylland i Danmark for å vurdere bilene som er med i konkurransen om å bli årets bil i Europa i 2025. Etter hvert skal sju biler ende opp i finalen, og vinneren kåres på vårparten. 

Årets vinner er Renault Scenic, som også vi i Motor liker godt (les test her).

Ble skuffet

Bilene testes i ulike kategorier, blant annet en unnamanøvertest, ofte omtalt som «elgtesten». Da avsløres det hvordan bilenes understell og antiskrenssystem takler utfordringene.

Vi Bilägare har med Tommy Wahlström i juryen. Han sitter ikke igjen med noe godt inntrykk etter å ha kjørt Volvos tunge elektriske nykommer gjennom testbanen.

– Jeg ble skuffet, sier han.

EX90 klarte å gjennomføre i 64 km/t, med en en oppførsel Wahlström kaller «veldig tvilsom».

IMPONERTE: Lotus Emeya var raskest og mest disiplinert gjennom «elgtesten».

Til sammenlikning klarte Lotus Emeya samme øvelse i 77 km/t. Året før imponerte Lucid Air med 83 km/t.

Flere av bilene betegnes som for myke, uten at det automatisk skal gjøre dem dårligere i en «elgtest». Vi Bilägare har listet opp de fem beste og de fem dårligste i «elgtesten», men ikke utelukkende basert på hastighet gjennom banen. Også bilenes oppførsel er tatt med i vurderingen.

Dette er de fem beste:

Lotus Emeya, MG Cyberster, Alfa Romeo Junior, Xpeng G6, Skoda Kodiaq (bensin).

Dette er de fem dårligste:

BYD Seal U, Ford Tourneo Electric, Opel Grandland Electric, Suzuki Swift (bensin), Volvo EX90.