Flere europeiske biljournalister er for tiden samlet på Nord-Jylland i Danmark for å vurdere bilene som er med i konkurransen om å bli årets bil i Europa i 2025. Etter hvert skal sju biler ende opp i finalen, og vinneren kåres på vårparten.
Bilene testes i ulike kategorier, blant annet en unnamanøvertest, ofte omtalt som «elgtesten». Da avsløres det hvordan bilenes understell og antiskrenssystem takler utfordringene.
Vi Bilägare har med Tommy Wahlström i juryen. Han sitter ikke igjen med noe godt inntrykk etter å ha kjørt Volvos tunge elektriske nykommer gjennom testbanen.
– Jeg ble skuffet, sier han.
EX90 klarte å gjennomføre i 64 km/t, med en en oppførsel Wahlström kaller «veldig tvilsom».
Til sammenlikning klarte Lotus Emeya samme øvelse i 77 km/t. Året før imponerte Lucid Air med 83 km/t.
Flere av bilene betegnes som for myke, uten at det automatisk skal gjøre dem dårligere i en «elgtest». Vi Bilägare har listet opp de fem beste og de fem dårligste i «elgtesten», men ikke utelukkende basert på hastighet gjennom banen. Også bilenes oppførsel er tatt med i vurderingen.