SNART NORSK HISTORIE: Passat forsvinner fra norske VW-butikker.Foto: VOLKSWAGEN AG
Volkswagen med ny generasjon Passat:
Passat passer ikke lengre for Norge
Volkswagen-konsernet forbereder lansering av en ny generasjon Passat og Skodas søstermodell Superb. Men nye Passat blir ikke tilgjengelig for norske kjøpere.
Samtidig varsler Volkswagen sentralt at de faser ut Golf med forbrenningsmotor, og fortsetter med kun el-variant. Den inneværende åttende generasjonen blir den siste. Med mindre verden utvikler seg helt annerledes enn ventet.
– Vi skal gå fullelektrisk fra nyåret, så vi kommer ikke til å ta inn nye Passat. Vi har allerede faset ut dagens modell som en del av planen med dette veivalget, sier kommunikasjonssjef Lars Joakim Hansen i Volkswagen Norge til Motor.
De som drømmer om en ny Passat, får riktignok noe importøren tror blir en god erstatning:
– Vi kommer med ID.7 i år, en stor helelektrisk bil som vil treffe godt hos Passat-entusiaster. Slik sett så ivaretar vi disse kundene på en god måte, sier Hansen.
Full hals
Hos importør Harald A. Møller synger man elektriske sanger av full hals, men de selger tross alt de bærene de har. Flere av de nye bilene som har Skoda-logo i fronten, triller fortsatt ved hjelp av forbrenningsmotor og fossilt drivstoff.
Det kan være supert for dem som liker Superb.
Kanskje.
– Vi har ikke diskutert dette i team Skoda ennå, og da heller ikke tatt en beslutning. Men, det er selvsagt naturlig at det største fokuset fremover vil ligge på elektriske biler og nylanseringer av det, sier kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther til Motor.
Automotive News skriver at Passat i den nye generasjonen utelukkende lanseres i stasjonsvognutgave, når den kommer på markedet i september.
Superb kommer derimot også i sedan-versjon når den lanseres noe nærmere nyttår.
Begge bilene skal produseres ved VW-fabrikken i Bratislava.
Passat var den bestselgende modellen i sitt segment i Europa med vel 66.000 solgte i 2021, et tall som ifølge Automotive News var 20 prosent ned fra året før. Superb var nest mest populær i segmentet med drøyt 45.000 eksemplarer.
VW starter produksjon av ID.4 og senere ID.7 ved fabrikken i Emden der Passat-produksjonen har foregått inntil nylig.