ENDE-LIG: Det er nok noen av dagens Passat-eiere som har ventet på en helelektrisk arvtager.

VW ID.7 stasjonsvogn:

Denne kalles rett og slett en ... stasjonsvogn!

Til de yngre leserne av Motor: Stasjonsvogn var veldig populært før. Før SUV-ene. 

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen ID.7 stasjonsvogn

  • Pris fra: 550.000 (inkl. omkostninger)
  • Drivlinje: 77 kWt batteri, 286 hk/545 Nm, ettrinns automat, bakhjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde (WLTP): 14,6 kWt/100 km/opptil 604 km
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 496/212/155/15
  • Bagasjevolum (liter): 605
  • Vekt/nyttelast (kg): 2193/382
  • Hengervekt/taklast (kg): 1000/75
  • Dekkdimensjon: 235/55r19 (foran)/255/50r19 (bak)
  • 0–100 km/t/toppfart: 6,6 sek/180 km/t
  • Konkurrenter: Nio ET5 Touring, samt div. SUV-er.

Ja, det finnes godt voksne som aldri har hørt om en stasjonsvogn. Litt fordi biltypen ofte fikk noen mer fancy betegnelser, men mest fordi biltypen rett og slett er blitt radert ut av SUV-ene.

Og hvis du er av dem som husker biltypen godt – smak litt på ordet: stasjonsvogn.

Definitivt mer nostalgi enn fornuft. Men hvorfor bruke penger på å finne nye betegnelser på en biltype som er kjent og kjær for de fleste av oss? Og kanskje spesielt når den kombineres med en VW-logo og opplagt assosieres med en Passat. Det er litt gøy at VW rett og slett kaller den stasjonsvogn.

ELEGANT: ID.7 har et renere instrumentpanel enn de øvrige ID.-modellene, der skjermen foran føreren er en slags satelitt som følger rattstammen.

Midt i blinken

Det er registrert nærmere 150.000 Passater i Norge siden lanseringen i 1973. Nesten en tredel av dem er fortsatt i drift. Og selv om SUV-ene dominerer familiemarkedet, så kan det fort være at stasjonsvogna er en sovende kjempe på registreringstatistikken.

Stasjonsvogn

  • Navnet stammer fra Depot Hacks, transportmidler – først hest og kjerre – brukt til å frakte mennesker og gods til og fra jernbanestasjoner.
  • Senere ble begrepet Station Wagon innført, og brukt i USA, Canada, Australia og New Zealand. 
  • På norsk: Stasjonsvogn.

Det ligger nok et salgspotensial i eierne til de nærmere 50.000 bilene på veiene.

Men enda viktigere: Bilen i seg selv bør være midt i blinken for mange familier. Bagasjevolum på over 600 liter med bakseteryggen i litt oppreist, men fortsatt behagelig, stilling. Enormt med beinplass, ok knevinkel.

– Perfekt for dem med to barn og hund, sier Sølve Kværn, fungerende VW-sjef, til Motor.

Klar for stasjonsvogn

Instrumentdesignet er mer elegant enn på de øvrige ID-modellene, og materialkvaliteten et hakk opp. Stasjonsvogna er rett og slett en litt mer praktisk versjon av kombikupéen (les Motors prøvekjøring her). 

Men er nybilkjøperne villige til å ofre en SUV mot en stasjonsvogn?

FOKUS: Volkswagens elektriske Passat-erstatter er en av årets mest spennende nykommere.

– Det er jo tusenkronersspørsmålet. Men hovedgrunnen til at det ikke har vært et marked, er jo rett og slett at det ikke har vært produkter. Nå begynner det å komme elektriske stasjonsvogner. Når kundene nå ser hva de får, så tror jeg dette vil endre seg, sier Kværn.

KOMFORT: Baksetepassasjerene har både god sittestilling og enormt med beinplass.
BRA VOLUM: Med bakseteryggen i litt mer oppreist stilling og uten ekstra høyttaler under dette gulvet, er volumet på 605 liter. I normalposisjon er det 545 liter. To liter mer enn ID.4 ...

Kommer med firehjulsdrift

Mot slutten av året kommer den også i en GTX-versjon med firehjulsdrift, mer krefter og enda bedre rekkevidde. På papiret selvsagt den beste versjonen – men det er før vi vet prisen. 

VW har relativt gunstige påslag for firehjulsdrift på øvrige modeller, men her kommer altså et større batteri i tillegg, samt ekstra utstyr og mer effekt. Du må nok ut med nærmere 100.000 mer. 

Så tipper vi det ganske raskt også kommer noen versjoner tilsvarende de vi ser på ID.4 og ID.5 i dag – altså med firehjulsdrift, men med litt lavere makseffekt og litt mer nøkternt utstyrt – til rundt 50.000 kroner mer. 

ID.7 stasjonsvogn er på en toukersturné i Norge i disse dager. De første bilene kommer på veien på sensommeren.