Med forlengelsen på 25 centimeter (496 cm total lengde, 25 cm lenger enn dagens) kommer også fleksibiliteten.
Den kortere modellen som har vært i salg i et drøyt år nå, har kun vært tilgjengelig som femseter, med en hel benk på andre rad (men også denne blir nå tilgjengelig i en 2+2+2-versjon).
Den lange versjonen kan du få som fem- seks- eller sjuseter. Det betyr at de to siste konfigurasjonene gir en tredje seterad som kan fjernes. Da får du altså en fire- eller femseter med bagasjerom på enorme 2500 liter.
Annonse
Nærmer seg
Legg til at batterikapasiteten på den lange versjonen øker til 85 kWt netto, og motoreffekten øker til 286 hk/650 Nm, og du nærmer deg en komplett storfamiliebil.
Men helt komplett blir den nok ikke før firehjulsdriften kobles inn neste år.
Rekkevidde
Rekkevidden er naturligvis viktig for en bil som er skapt for folk og bagasje over lange etapper.
Dette punktet var utslagsgivende da Buzz tapte kampen mot BMW i4 eDrive om å bli årets beste bilkjøp i 2022.
Det offisielle rekkeviddetallet (WLTP) er ennå ikke klart. Men vi kan gjette litt. Kommende ID.7 er foreløpig eneste VW med samme batteripakke. Den har 700 km rekkevidde. Her kan vi nok trekke fra rundt 110 km i vekt og luftmotstand. Vårt tips er 590 km.
Annonse
Familier til taxier
– Dette er en bil som kombinerer stor plass og fleksibilitet med en fullelektrisk drivlinje. Det åpner muligheter for alt fra barnefamilier med reisetrang og høyt aktivitetsnivå til drosjesjåfører, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.
Den nye utgaven av ID. Buzz får Isofix-fester i passasjersetet foran, samt på ytterkant-setene på de to bakerste radene. Den får også neste generasjon infotainmentsystem, og mulighet for fjernparkering via smarttelefon.