Kinesiskeide Lotus, som nettopp åpnet sin butikk i Oslo, skal være helelektrisk i 2028, med fire elbiler i porteføljen. Emeya etterfølger SUV-en Eletre. Senere følger en noe mindre SUV i 2025 og en to-seters sportsbil i 2026.
Hyper-begrepet er ikke så lett å definere bestemt, i en tid der elmotorene kan gi ganske ordinære modeller ekstrem fart.
Emeya har toppfart på 250 km/t og akselerasjon 0–100 km/t på under 2,78 sekunder; ganske hyper etter tradisjonelle begreper, ikke så med dagens elbilbeite.
Men i kombinasjon med GT-klassifiseringen er den alt annet enn hverdagslig.
En Grand Tourer er per definisjon en bil med høy ytelse spesialisert for langkjøring. Her kommer Lotus med en aktiv frontgrill, en diffuser og en to-lags spoiler (296 mm bred) bak som i kombinasjon med et lavt tyngdepunkt skal gi unik stabilitet også ved høye hastigheter.
Med et elektronisk kontrollert fjæringssystem med sensorer som leser veibildet foran bilen 1000 ganger i sekundet, vil bilen automatisk justeres for å sikre så behagelig kjøring som mulig.
Den vil ha en motoreffekt på opptil 675 kW/905 hk, med et maks dreiemoment på 985 Nm.
Annonse
Hurtig ved stolpen
Emeyas rekkevidde er omtrent som nevnte Eletre, som i sine tre utstyrsversjoner har WLTP-tall i spennet fra 410 til 600 km.
Den har et 102 kWt batteri (bruttoeffekt på 112 kWt), og skal kunne trille 150 km etter fem minutter ved en 350 kW-stolpe. Lading fra 10 til 80 prosent skal ta 18 minutter.
Lotus har ikke sluppet altfor mange detaljer om firehjulstrekkeren, men varsler at mer kommer i fjerde kvartal.
Priser og tilgjengelige markeder er heller ikke klart.