BARE SE, IKKE KJØPE: Elbilen VF8 blir ikke tilgjengelig i Norge – enn så lenge.

Elbil fra Vietnam:

Nytt elbil-merke styrer unna Norge

Vietnamesiske Vinfast har vært en snakkis i bilbransjen siden de viste sine første biler i 2018. Nå er deres elbilflåte klar. Men foreløpig styrer de unna det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet skal ha helelektriske klar i fem segmenter i løpet av kort tid, og de to største SUVene – VF8 og VF9 – er i prinsippet klare for bestilling i utvalgte markeder.

Vinfast starter Europa-satsingen i Tyskland, Frankrike og Nederland.

En representant for selskapet sier til Motor at de har ambisjoner om å bli et globalt merke, også med salg og serviceapparat i Norge, men det er uklart når det blir tatt en beslutning om eventuell satsing i Norge.

Vinfast viste frem sine første modeller i Europa i Paris for fire år siden. Under en presentasjon på elbilkonferansen EVS35 på Lillestrøm mandag, slapp noen elektriske katter ut av sekken.

STORVOKST: VF9 er den største av Vinfast-modellene, en konseptvariant av VF7 står bortest.

Kjempebatteri

Stormodellen VF9 får en batteripakke på 123 kW i topputgaven, og skal ha en WLTP-rekkevidde på inntil 594 km. Den litt mindre VF8 skal ha batteri på 83,7 kW, med inntil 529 km rekkevidde.

Begge modellene kommer i to varianter, Eco og Plus.

Selskapet vektlegger fleksible abonnementsløsninger av batterier, «for å gjøre det enklere og samtidig redusere risikoen for nye elbilister», ifølge Europa-sjef Jean-Christiophe Mercier.

De europeiske prisene er i spennet fra 43.000 til 65.000 euro, i tillegg til batteri-abonnement på mellom 120 og 150 euro i måneden, avhengig av størrelse.