GJETTELEKEN: Få vet hvilket merke dette skarpe designet skjuler. Anne Helga Røe er likefullt storfornøyd med sin ... Rover P6 3500.

Vi med litt ukjente biler:

Hva slags Ford er dette? Nei, vent ...

Livet er for kort til å kjøre kjente bilmerker. Møt to som møter våren med asfaltens sjeldenheter: Rover P6 og Citroën Visa.

Publisert

Norsk, ufrivillig humor? Det er når et menneske kjører rundt i en bil i årevis og knapt husker verken merke- eller modellnavnet (vi vet hvem dere er).

Andre halvglemte modeller

Audi 90, Alfa Romeo 90, BMW 850i, Citroën Pluriel, Chrysler Sebring, Daihatsu Applause, Honda Quintet, Lada Samara, Mercedes R-klasse, Mitsubishi Carisma, Opel Adam, Volvo 480 ES

Så hva om du ratter et kjøretøy som du selv er veldig bevisst hva er? Men som nesten ingen andre lenger kjenner til? Det er jo faktisk enda mer gøy.

Fordelen ved sjeldne biler er selvsagt sjeldent hyggelige samtaler. Og å dele med andre det nær ingen andre har. 

Ta godt imot Citroën Visa/Cadillac CTS/Suzuki Wagon R-entusiast Jarl Martinussen, samt Rover 3500 V8-oppsnakker Anne Helga Røe:

BAK FRAM: Rover 3500 har blitt kalt en rimelig Rolls-Royce, på grunn av overfloden av komfort og krefter. Utgangspunktet var en Buick V8 aluminiums-motor som Rover gjorde til sin. Foto: PRIVAT

Hver gang Anne Helga Røe i Trondheim legger høyrefoten på gasspedalen, settes mektige krefter i gang i V8-motoren på 3500 kubikk. Samtidig avgir maskinen et kontrastfylt, ytterst sivilisert lydbilde. 

Her snakker vi tross om en amerikansk slugger av en motor. 

Som engelskmennene finjusterte og tilpasset både motorrommet og engelsk høykultur.

FRONTFIGUR: Anne Helga Røe har på kort tid rattet Rover P6 3500 rundt på mange steder i Trondheims-traktene. Foto: PRIVAT

Og når Røe i sin Rover P6 3500 ruser avgårde på svingete veier langs Trondheimsfjorden, rekker hun også å tenke på at hun i fjor ervervet denne svært velholdte bilen til en ålreit pris. I 1982 skal fyrstinne Grace Kelly av Monaco ha omkommet i bilulykke i en tilsvarende P6, men 43 år etter spiller det liten rolle i Trøndelag.

Savnet Rover P4

Røe mener Røver-kjøpet av Roveren er inspirert av mannens første veteranbil. Den var også en Rover, nærmere bestemt i 1956-modell P4. En antikvitet som, om mulig, er enda mindre kjent enn P6. 

– Han solgte den, og jeg må innrømme at jeg savner den, sukker hun, og minner om at hennes P6 tilsvarer bilene det britiske trafikkpolitiet lenge benyttet for å ta igjen blant andre råkjørere i raske Jaguarer.

VÅRTEGN: I 1967 kjøpte Rover produksjonsrettighetene til en Buick V8-motor på 3,5 liter, som fabrikken bygget i aluminium. 166 hester var voksent da Rover slapp topputgaven i 1968. Foto: PRIVAT

– Det passer godt inn i bildet at mannen min er Jaguar-entusiast, ler hun. Komfort som i Rolls-Royce og stødige kjøreegenskaper med kraftig motor er også fortrinn Røe trekker fram. 

– Tenk, den er jo en 55 år gammel 1970-modell.

Bilen bruker hun mye til treff og turer med Trøndelag veteranvognklubb. 

– Jeg håper jo at flere damer etter hvert kjøper egen hobbybil. I så fall anbefaler jeg å velge en lettkjørt bil, som min. Vi har ikke alltid samme fysiske styrke som dere gutta. 

Hittil har hun rukket å kjøre to historiske rallyløp på offentlig vei. 

– I år håper og tror jeg det blir flere.

TRYNEFAKTOR: I starten synes Citroën Visa-eier Jarl Martinussen bilen var mer komfortabel enn pen. Foto: PRIVAT

Jarl Martinussen i Valnesfjord i Nordland er kjent for bilsmak som spriker i alle retninger. Selv en psykolog ville bli forvirret. 

MINIBUSS: Citroën Visa har fått følge av Jarl Martinussens Suzuki Wagon R. Foto: PRIVAT

En nylig anskaffet Suzuki Wagon R og en raritet av Citroën Visa er bare to eksempler.

– Kjøpet av Citroën Visa skyldes stemningsfulle annonsebilder av en i utgangspunktet lite vakker bil. Jeg ønsket også mer komfort. Min forrige veteran var nemlig en 1987-modell Toyota Hilux 4x4, ler han.

TRIO: Knøttene Suzuki Wagon R og Citroën Visa veier opp for Jarl Martinussens pampebil, en sort Cadillac. Foto: PRIVAT

Et tredje kriterium var ønsket om en tydelig kontrast til en av husholdningens andre grombiler, en Cadillac CTS.

Selger var bilorganisasjonen Amcar i Trondheim, som hadde brukt Citroënen i reportasjer for magasinet Refuel. Amcar var blitt så glad i franskmannen at de beholdt vidunderet mye lenger enn planlagt.

«Fantastisk komfortabel»

– Jeg var heldig å få en bil i original stand, som jeg kunne se var tatt godt vare på.

Lengst bak i hukommelsen hadde han et svakt minne fra 1980-tallet. Om en gyngende prøvetur i en Visa. 

LINJEVEKKER: Visa er en rund versjon av firkantede Peugeot 104, som Citroënen er basert på. 1978-designen finner man igjen på dagens biler. Foto: PRIVAT

– Ellers hadde jeg aldri tenkt at jeg skulle å bli Citroën-eier. Selv om jeg som mange andre beundrer DS, CX og XM som nydelige biler.

De 70 milene hjem fra Trondheim til Fauske kommune foregikk med åpne sidevinduer i 25 ubekymrede plussgrader. 

– Jeg oppdaget at Visa er en fantastisk komfortabel bil, tross kompakt størrelse, fastslår han

ORDEN I KAOS: Interiøret i Citroën Visa var svært moderne – og rikt på brytere – for sin tid. Foto: PRIVAT

Verdt å vite om Visa er også at den er basert Peugeot 104, med et karosseri som opprinnelig skulle dekke over at den skulle bygges på Fiat 127.

 Firesylindret Peugeot-motor gir knøttet litt futt. Etter lanseringen i 1978 leverte Citroën den med en forbedret 2- sylindret boksermotor hentet fra 2CV (1948–1990), som mange mener Visa er arvtaker til.

Interiøret er om mulig enda mer erkefransk enn eksteriøret. 

– De geniale satellittene på rattstammen samler, lys, viskere, blinklys, horn og mer.

Martinussen har kun fått én negativ reaksjon på Visaen. 

– En kompis utbrøt: «Hva er penere på denne enn på Mercedesen?» Jeg hadde tidligere flott Mercedes 230 CE, altså en coupé. Så jeg tilgir kommentaren, gliser han.