BIL NÅR HUN TRENGER: VGs biljournalist Hanne Hattrem eier ikke egen bil for øyeblikket, og er trofast Hyre-kunde.

10-punktsjekken med Hanne Hattrem:

«Vet godt hvilke merker og modeller jeg ikke vil vurdere å kjøpe»

Hanne Hattrem debuterte som Motor-journalist for 37 år siden. I «10-punktsjekken» røper VGs mangeårige biltester at hun mottar et utall henvendelser fra bilkjøpere som ikke får feil dekket av garanti og reklamasjon – og at hun selv leier i stedet for å eie bil.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Journalist Hanne Hattrem, biltester i VG.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg bruker leiebiler fra Hyre. Det er veldig fint å kunne variere biltype etter behov. Siden jeg og min kjære solgte hver vår leilighet i fjor, er det blitt et assortert utvalg kassebiler, mye Ford Transit, Renault Trafic og Volkswagen Caddy, i forbindelse med flytting og ærend på gjenbruksstasjonen. I 2023 brukte jeg 12.000 kroner på Hyrebiler, i 2024 15.500 kroner. Skal jeg på hytta i Hallingdal, blir det for eksempel Suzuki Vitara, Mitsubishi Eclipse Cross eller Renault Captur. Tilbake i 2022 unnet jeg meg en Land Rover Discovery fra Hyre, to dager på hytta – 2300 kroner. Det var verd prisen, nydelig bil. Hyre er blitt betydelig mye dyrere i løpet av de årene jeg har benyttet tjenesten.

Hanne Hattrem (58)

  • Utdannet fra avis- og fotolinjen ved Skjeberg Folkehøyskole. Startet yrkeskarrieren som journalist i Romerikes Blads sportsavdeling som 18-åring – samme år som hun tok førerkortet. 
  • Begynte som journalist for Motor i 1988. Jobbet til sammen 11 år for NAFs medlemsmagasin. Har også jobbet for Forbrukerrapporten, samt ett år for Dagbladet. Siden 2004 som journalist i VG, der hun i hovedsak er kjent for sine tester av biler.

Jeg eier altså ikke bil nå, men tenker at jeg skal kjøpe en brukt om ett års tid. Da jeg var i begynnelsen av 20-årene, kjøpte jeg en Toyota Carina, en brun utgave av andre generasjon, som var produsert fra 1977 til 1981. Bakhjulsdrift, bensinmotor og automat. Den var utstyrt med en ekstra spak for å kunne betjene gass og brems også med hånden. Jeg hadde en kamerat som jobbet hos Toyota, og han tipset meg om bilen. Den hadde svært lav kjørelengde og var pent kjørt, med alle servicer. Jeg hadde bilen i mange år og kjørte mye, den var alltid gullende ren inn- og utvendig, håndvasket.

Gjennom vinteren måtte jeg legge sekker med ved i bagasjerommet for å få litt vekt over drivhjulene. I tråd med 1980-tallsmoten fikk jeg montert et heftig stereoanlegg i bilen, med høyttalere innfelt i hattehylla. Jeg digget den bilen. Få feil. Men en gang røk toppdekselpakningen, og jeg røykla Lillestrøm i noen lange minutter før jeg skjønte at jeg måtte stoppe og få veihjelp. Eide senere en Fiat Uno, arvet av en grandtante. Veldig artig å kjøre.

Da jeg jobbet for Motor, kjørte jeg «langtestbiler», blant annet 1973-modell Volkswagen og Golf og senere en Nissan Primera. Jeg kjørte en lang rekke testbiler gjennom årene som journalist i Motor og Dagbladet. Det gjør jeg fortsatt for tester i VG.

Firer ikke på dekk

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Kostnaden ved å eie bil, samt at jeg bor i byen og bruker mest kollektiv transport og beina, er årsaken til at jeg foreløpig har valgt leiebil fremfor å eie bil. Jeg sykler aldri, og – gud forby – bruker aldri el-sparkesykkel, det tør jeg ikke.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling? 

– Da jeg eide bil, gjorde jeg alt selv: vask, polering og hjulskift. Jeg er ikke mekaniker, så service og reparasjoner tok jeg på verksted.

TJÄNA! Ikke noe er som en gammel Volvo. Her er Hanne Hattrem med en Amazon stasjonsvogn fra 1966, fra Volvos heritage-avdeling.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Gode dekk er svært viktig. Der firer jeg ikke.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Kommer garantert til å kjøpe bil hos en etablert forhandler og bil med dokumentert historikk. Det gir bedre rettigheter om det skulle oppstå feil. Det spiller ingen rolle for meg at bilen da er noe dyrere enn den ville vært ved privatkjøp. Mailboksen min flommer over av henvendelser fra bilkjøpere som ikke får feil dekket av garanti og reklamasjon. Jeg kommer til å kjøpe en bil som fortsatt har igjen minst to år på garantitiden.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Vår nye leilighet har egen parkeringsplass i oppvarmet parkeringsanlegg. Den er smal, og jeg har plassen i midten, og to naboer som begge hadde en tendens til å parkere litt over på min side. Det har ordnet seg.

Rattvarme nødvendig

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha? Hva lytter du til i bilen?

– Jeg kunne aldri klart meg med en bil uten oppvarmet ratt. Det beste ville være Volvo-kvalitet på varme. Tre trinn, som blir glovarm på det sterkeste. Er ikke så farlig med hengerfeste for meg personlig, å rygge med henger har jeg aldri lært meg. Tilhengerkjøring er noe av det man har svogere til! Men ville valgt det for best mulig restverdi. Adaptiv cruisekontroll er viktig, og jeg må ha god sidesikt.

Det er også viktig at ikke all betjening er på skjerm. Det siste også fordi vi er to som skal kjøre bilen, og samboeren min har ikke kjørt så mange toppmoderne biler som meg. Jeg tror også det må bli firehjulstrekk. Det er ikke så viktig at musikkanlegget holder høy kvalitet. Men bilen må ikke støye voldsomt. Jeg liker å høre på radio, P2 eller lydbok når jeg kjører.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Gul eller rød bil er i hovedsak ikke min greie. Men jeg kunne valgt det, om bilen var rimeligere på grunn av disse fargene, noe de gjerne er. Rosa kunne jeg aldri valgt, jeg er ikke en spesielt rosa person. Svarte biler er vanskelige å fotografere, så jeg blir alltid litt stresset når jeg får en svart testbil.

Ingen sportsbildrøm

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg er jo så fornøyd med de svært få bilinvesteringene jeg har gjort! Det sagt, jeg vet godt hvilke merker og modeller jeg ikke vil vurdere når jeg skal kjøpe neste bil, for meg gjelder utvist kvalitet og god kundeservice.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Bildrømmene skifter i et bankende kjør, men blant de siste jeg har testet, er Toyota Land Cruiser og Porsche Macan favoritter. Og Renault 5. Jeg drømmer ikke om en sportsbil.