Tyske KBA, det føderale organet for transport, vil granske den automatiske filskift-funksjonen Teslas biler nå har fått – og sjekke om denne egentlig er godkjent for bruk i Europa, skriver Automotive News.
KBA har kontaktet det nederlandske tilsynsorganet for kjøretøy som står for godkjenningen av Teslas biler i Europa, ifølge avisen Bild am Sonntag.
Samtidig har den amerikanske trafikksikkerhetsetaten NHTSA varslet at den starter undersøkelser etter å ha mottatt mer enn 350 henvendelser fra eiere av Model 3 og Model Y som opplever at bilene deres plutselig bråbremser.
Disse «fantom»-bremsingene kommer helt uten varsel når bilene kjøres med adaptiv fartsholder – og uten noen forklaring som tilsier at sjåføren burde være spesielt aktsom på at noe slikt kan oppstå.
NHTSA varsler en undersøkelse som omfatter 416.000 kjøretøy av typen Model 3 og Y i modellårgangene 2021 og 2022, skriver Automotive News.