I snart 30 år har analyseselskapet Strategic Vision spurt amerikanske forbrukere om deres tanker rundt nybilkjøp – med flere hundre variabler som gir svar om preferanser blant 45 ulike bilmerker, forbrukernes tillit til merkevare, deres beslutningsprosesser ved bilkjøp, bruk av mobiltelefon og annen ny teknologi og ikke minst tanker om utviklingen av elektriske biler.
Årets undersøkelse har ett hovedfunn:
Hvis Apple bestemmer seg for å produsere biler, vil de kunne blåse all konkurranse av banen.
Strategic Vision stiller spørsmål om både kjente og ukjente merker til sitt panel på over 200.000 bilkjøpere, det største i sitt slag i USA. Nå er Apple for første gang inkludert på listen over aktuelle merker.
Men selv om Apple aldri har gitt noen klar indikasjon om de faktisk skal starte bilproduksjon, er respondentene ekstremt positive.
Innen kombinasjonen av «vil vurdere merket» og «inntrykk av kvalitet» scorer Apple høyere enn alle de andre, også etablerte merker som Tesla, Toyota og Volkswagen.
– Merkekjennskapen og Apples sterke rykte gir dem en formidabel plattform, som den etablerte bilbransjen bør stålsette seg for. Den gode nyheten for dagens industri er at Apples veivalg er helt åpent, sier Alexander Edwards, direktør for Strategic Vision.
I tenkeboksen
Slik er resultatene i to nøkkelkategorier:
Opplevd kvalitet (andelen som sier de «elsker det»):
Apple
24 prosent
Toyota
15 prosent
Honda
13 prosent
Tesla
11 prosent
Lexus
11 prosent
BMW
11 prosent
Kilde: Strategic Vision NEVS 2022
Inntrykk av merkevare (andelen som sier de «defintivt vil vurdere merket»)
Toyota
38 prosent
Honda
32 prosent
Apple
26 prosent
Ford
21 prosent
Tesla
20 prosent
Lexus
19 prosent
Mens Apples styrke stopper ikke der, fastslår Edwards.
– Flere gir Apple toppscore på opplevelse av kvalitet enn noe annet merke, over dobbelt så mange som Toyota eller Tesla. For eksempel svarer over 50 prosent av Tesla-eierne at de «definitivt vil vurdere» en fremtidig bil fra Apple, sier Edwards.
Apple har nettopp lansert en ny generasjon av sitt CarPlay-system, en funksjonalitet som svært mange bilprodusenter har tatt inn. Bruken av denne teknologi har hjulpet selskapet til en posisjon hvor de kan kapre store markedsandeler hurtig, hvis de først bestemmer seg for å satse.
– Hvis ikke de andre produsentene forbereder seg på denne typen disrupsjon, vil de kunne havne i en situasjon hvor de må spørre seg «hva skjedde nå», akkurat som da Tesla introduserte sine biler, sier Christopher Carney i Strategic Vision.