BEDRE PÅ ALT: Elbil-debutanten bZ4X har blitt en storselger for Toyota, men den nye versjonen er betydelig bedre.Foto: JEROEN PEETERS/TOYOTA
Forbedret bZ4X kommer i høst:
Oj, har du akkurat kjøpt Norges mest populære bil?
Beklager om du er blant dem som nettopp har bidratt til å løfte Toyota-SUV-en bZ4X til topps på salgslistene: En kraftig forbedret modell er rett rundt hjørnet.
BRUSSEL (Motor): Elbilutviklingen tvinger frem endringer også hos verdens største bilprodusent. Når Toyota planlegger nye modeller, har de alltid hatt åtte års perspektiv fra presentasjon til fornyelse.
Den tiden er forbi.
Med bZ4X kommer en ny versjon allerede til høsten, bare fire år etter at selskapet begynte anstrengelsene for å lære all verden hvordan man stavet navnet på deres første helelektriske modell.
Som bilfabrikanter flest har Toyota erfart at den nye teknologien krever nytenkning i alle ledd, ikke minst i tempoet på videreutvikling og fornyelse.
– Nå kommer en bZ4X som er forbedret på absolutt alle områder, sier produktdirektøren Andrea Carlucci.
TOYOTA-SJEF: Andrea Carlucci, leder av Toyotas produkt- og markertingdivisjon i Europa.Foto: PETER RAAUM
Viktigst er forbedringen på to ting norske elbilkjøpere vil ha svar på allerede før de spør om prisen:
Rekkevidde og hengervekt.
bZ4X får et nytt batteri på 73,1 kWt (opp fra dagens på 71,4) som bidrar til at WLTP-rekkevidden løftes til 573 km på den lengsttrillende versjonen.
Maksimal hengervekt dobles til 1500 kg.
Toyota Norge kommer til å selge bilen også med den minste batteripakken på 57,7 kWt, men med denne er det kun forhjulstrekk som gjelder.
Prisen på de nye versjonene er ikke klar, men bilen skal kunne leveres fra oktober.
Annonse
Kraftigere
Flere celler og høyere energitetthet sørger for at batteriet leverer bedre, samtidig som en kraftigere varmepumpe kommer på plass.
bZ4X får også forvarming før hurtiglading – en funksjon som kan stilles inn manuelt, eller automatisk via det forbedrede navigasjonssystemet. Makseffekten ved hurtiglading forblir på 150 kW, mens den ved AC-lading økes til 22 kW.
Samtidig får bilen kraftigere motor.
Versjonen med firehjulsdrift får en motoreffekt på 343 hk/252 kW, som betyr at den blir blant Toyotas kraftigste – hvis vi holder GR-modellene utenfor.
GANSKE SPLITTER NY: Toyota har gjort omfattende oppgradering av bZ4X.
GANSKE SPLITTER NY: Toyota har gjort omfattende oppgradering av bZ4X.
GANSKE SPLITTER NY: Toyota har gjort omfattende oppgradering av bZ4X.
GANSKE SPLITTER NY: Toyota har gjort omfattende oppgradering av bZ4X.
GANSKE SPLITTER NY: Toyota har gjort omfattende oppgradering av bZ4X.
Designløft
Det er samtidig betydelige oppgraderinger av designet, mer i interiøret enn eksteriøret.
Midtkonsollen er ny, med bedre løsninger for plassering av digitale enheter, mens instrumentpanelet har fått nytt utseende, og en 14-tommers infotainmentskjerm nå kommer som standard.
Toyota lover samtidig at justeringer av oppheng og karosseri ikke bare gir lavere støy og mindre vibrasjoner, men også forbedringer i komfort og kjøredynamikk.