PLUSS, PLUSS: Toyota har gjort en av sine mest populære modeller elektrisk.

Ny elbil fra Toyota:

Slipper kraftig rekkevidde­vinner i tøff klasse

På kort tid har det blitt flust med gode alternativer i klassen av halvstore elektriske familiebiler. Her er ett til: Toyotas nye C-HR+.

Publisert

BRUSSEL (Motor): Konkurransebildet er ikke glassklart, for ennå mangler detaljer om priser, leveringstidspunkt og kapasitet på flere av de viktigste modellene.

Men vi ser allerede nå at alternativene brått blir mange og gode i et viktig segment for dem som jakter på elbil med funksjonalitet, nytte og plass til en familie – for en prislapp som starter med et 3- eller 4- tall.

Med C-HR+ kommer Toyota nå med et alternativ som klikker i mange bokser, men hvor nøkkelspørsmålet om pris stadig gjenstår.

Dette er en kraftfull og ujålete bil – med bra rekkevidde og solid hengervekt – fra et merke som profiterer på tilsynelatende bunnløs kundelojalitet.

Kanskje er dette Toyotas hittil beste forsøk på å flytte hybridmenigheten over på et helelektrisk alternativ.

Alternativer

C-HR+ skal opp mot alternativer som Kia EV4 og Skoda Elroq, modeller fra produsenter som ennå ikke har annonsert pris eller leveringsdato for de mest attraktive versjonene med firehjulstrekk.

Franske alternativer som Renault Scenic og Peugeot E-3008 er allerede på markedet, i ulik grad med plass, pris og rekkevidde som matcher, men uten firehjulsdrift.

C-HR+ blir Toyotas tredje elektriske modell etter større bZ4X og mindre Urban Cruiser, og den kommer som en ganske interessant miks av stolt tradisjon og nødvendig fornyelse. 

Toyota har solgt mer enn en million C-HR-modeller med bensinmotor eller ulike hybridalternativ siden den første gang ble vist frem i 2016. 

Nå har den blitt betydelig større, opp hele 13 cm i lengde til 452 cm med en 12 cm økning i akselavstand.

Fortsatt har den et relativt langt panser og en coupelinje som spiser av bagasjeromsplassen. Slik blir den sportsligere og distinkt forskjellig i profil fra EV4 og Elroq – og for mange ligger det en attraksjon akkurat der.

Rekkevidde

Den største batteripakken er på 77 kWt – og således et knepp opp fra det vi finner i oppgraderte bZ4X (73,1 kWt), som er en større bil med høyere bakkeklaring bygd på samme e-TNGA-plattform.

Stort batteri og el-motorer med samlet effekt på 343 hk/252 kW betyr at dette er en av de kraftigste bilene blant Toyotas standardmodeller. 0–100 på 5,2 sekunder er mer Toyota-fort enn det er elbil-kvikt.

Viktigere får bilen en rekkevidde på opptil 600 km, og da er Toyota omsider på det nivået som kreves for nye modeller i denne klassen.

I sine pressemeldinger om bilen skryter Toyota av å være en «klasse over» på kupe- og lasteplass. Det er antagelig ikke riktig.

Fire cm kortere Skoda Elroq har 470 liter bagasjerom, mens den ni cm kortere EV4 har et bagasjerom på 435 liter. På C-HR+ er bagasjerommet på 416 liter.

C-HR+ kommer for salg med enten forhjulsdrift eller firehjulstrekk. Den lanseres også med en liten batteripakke på 57,7 kWt, men det er uklart om dette alternativet kommer til Norge.

Snål historie

Toyotas elbil-oppgradering markerer ikke bare et løft i rekkevidde og ladeprestasjon, men vel så viktig: en bedring av funksjonalitet. 

Som nye bZ4X vil C-HR+ få mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading. Dette kan kobles inn manuelt eller automatisk via navigasjonen, et forbedret system som dessuten kommer med ruteoptimalisering etter forbruk og ladebehov.

Makseffekten på lading er stadig 150 kW, men ladekurven loves høyere, lengre. Dessuten skal batteriet nå kunne hurtiglades fem ganger på én dag, hvilket i praksis betyr at den snåle begrensningen på hvor ofte en Toyota kan hurtiglades, snart er historie.

AC-ladingen er på 22 kW, og C-HR+ har dessuten en varmepumpe som bidrar med energi til varme i seter, ratt og vinduer på kalde dager.

Bilen kommer med Toyotas T-Mate sikkerhetsutstyr, med automatisk aktivering av bremser, styre- og kraftkontroll i kritiske situasjoner, blindsonevarsler og parkeringssassistent.

GLEDER SEG: Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak har tro på at C-HR+ kan få mange kjøpere i Norge.

Knapper for alt

Minimalismen har tøffe kår hos Toyota, ingen steder mer på førerplassen.

Utsikten er god til en førerskjerm med nøkkelinformasjon om fart og rekkevidde, mens det er fem fysiske knapper (for volumregulering, kupevarme og ruteoppvarming) på den 14-tommers infotainmentskjerm over midtkonsollen.

Det kraftige rattet har en knapp for det meste, og enkelte av disse funksjonene kan også styres fra knapper på midtkonsollen – der det nå også er kommet ladeplater til to mobiltelefoner.