Corolla er omtrent midtveis i 12. generasjon. Det betyr en nærmest obligatorisk oppgradering. Du skal være særdeles interessert i Corolla for å legge merke til de utvendige endringene på Norges femte mest solgte bensinbil (etter konsernsøsknene RAV4, Yaris og Yaris Cross, samt Volvo XC60) – og den 30. mest solgte totalt – i 2022.
Men Toyota rapporterer om «et mer raffinert og oppdatert utseende med endringer i nettmønsteret i grillen, tåkelyktenes rammer og aluminiumfelgenes design», samt «ny lyssignatur som kombinerer sømløse kjørelys og retningslys i en J-formet enhet som strekker seg ut på sidene.» Et par nye lakkfarger kommer også til.
Annonse
Sikkerhetsystemer
Interiørdesignet er også frisket opp med ny grafikk, stofftyper og mønstre i setetrekkene, samt LED-teknologi i alle kupélamper.
Corolla får nå Toyotas 5. generasjon hybridteknologi i motorene på enten 1,8 og 140 hester eller 2,0 liter og 197 hester. Den siste versjonen har Motor testet i nye Corolla Cross (les test her).
Sikkerhetssystemene er forbedret, med kameraer og sensorer med større rekkevidde og bedre nøyaktighet.
Fysiske knapper
Et forbedret multimediasystem, med raskere respons og større funksjonalitet, er også på plass. Berøringsskjermen er komplettert med fysiske knapper for funksjoner som brukes ofte – som klimaanlegg og lydanlegg.
Prisen starter på 378.000. Stasjonsvogn med panoramatak, til 527.000, topper Corolla-utvalget.