Toyota bZ4X og tvillingen Subaru Solterra fikk mye negativ kritikk etter at de første bilene kom på veiene mot slutten av 2022. Men Toyota skal ha ros for at de har tatt tak i problemene, og gjort bilene mer brukervennlige – og til dels også bedre.
Ladeytelsene har også vært en utfordring. Nå opplyser Toyota at denne biten forbedres på modellene som nå kan bestilles. En ny varmeveksler (vann til vann) og en ny justeringsventil for varmekretsen, skal gi økt temperatur til batteriet under lading
Tester Toyota har gjort, viser redusert ladetid på opptil 15 minutter fra 10-80 prosent ved null grader utetemperatur, og opptil 30 minutter i minus 10 grader. Ladetiden vil også forbedres i varmere temperaturer, med opptil 10 minutters forbedring ved 10 grader.
Annonse
Strålevarme på plass
På de to øverste utstyrsversjonene (Executive og Executive Bitone) får du nå også en etterlengtet komfortfunksjon:
Strålevarme fra undersiden av instrumentpanelet. Denne skal gi følbar varmeeffekt på beina etter bare et minutt, og skal være tilnærmet lydløs.
I versjonene med elektrisk justerbart passasjersete, kan nå seteryggen legges 72 grader bakover, mot tidligere 42 grader. Ved å legge bakseteryggen framover og forseteryggen bakover, får man dermed en lasteflate på rundt 2,5 meter.
Sikkerhetsfunksjon: ser bakover
Oppgraderte bZ4X får også en ny sikkerhetsfunksjon: Står bilen stille, for eksempel på en trafikkert vei, vil en blindsonemonitor og en radar registrere biler som nærmer seg bakfra, og automatisk aktivere bakre varsellys.
Systemet er standard fra utstyrsgraden Active Tech og oppover.
Toppmodellen Executive vil i tillegg få en ny digital nøkkelfunksjon. Denne er kompatibel med både Apple og Android-systemer og gir mulighet til å åpne og starte bilen ved hjelp av smartelefon. Nøkkelen kan deles med inntil fem personer.
De nye oppgraderte versjonen kan bestilles fra og med i dag, 9. januar.