TAPPER: Toyota Aygo kjemper mot de små elbilene. Nå kommer den i nye fargerike varianter.

Toyota fornyer Aygo:

Denne bensinbilen har faktisk økt salg

Lille Toyota Aygo går bokstavelig talt mot strømmen. Salget av den bensindrevne tassen har økt siden i fjor. Nå blir den enda finere.

Publisert

Statistikken forteller oss at norske nybilkunder primært vil ha elbil. Dernest ladehybrider, krydret med noen tradisjonelle hybrider fra Toyota. Den første helfossile modellen finner vi først på 45. plass på registreringslistene:

  • Skoda Kodiaq, den store diesel-SUV-en.
  • På 49. plass kommer Mazda CX-30, en vesentlig mindre modell på bensin.

Opp 20 prosent

Men begge disse modellene selger dårligere enn på samme tid i fjor. Faktisk er det bare Toyota Aygo av de konvensjonelle diesel- eller bensinbilene som har hatt en økning i salget fra i fjor.

Beskjedent i antall – fra 56 til 68, men prosentallet på litt over 20 ser jo bra ut. Totalt sett 143. plass på registreringslistene.

KRYDDERBLANDING: Fargene inspirert av krydder, er fra venstre, Cardamom, Ginger, Juniper og Chilli.

Lurte motorpressen

De opplagte elektriske konkurrentene Skoda Citigo, VW e-Up! og Seat Mii ligger på henholdsvis 39., 64 og 120. plass.

Aygo representerer «alt en europeisk kunde ønsker seg», hevder Toyota. Her nord i Europa kjenner vi oss ikke helt igjen i den definisjonen, men lille Aygo har likevel en viss appell, selv om den dessverre har mistet det spennende frontpartiet som lurte verdens motorpresse tidligere i år.

Men det er likefullt en Toyota, berømt for et uproblematisk bilhold. Og den ser fortsatt ganske snerten ut i sine nye friske farger, inspirert av krydderfargene Cardamom, Chilli, Ginger og Juniper.

Aygo har en enliters, tresylindret bensinmotor på 72 hester.