SOLID: VW ID.3 fikk en trang fødsel, men har blitt bedre med tiden.

Etter 60.000 km:

ID.3 er bedre enn sitt rykte

Volkswagens viktigste modell etter «bobla» og Golf, fikk en lei start. Men den viser styrke over tid.

Publisert Sist oppdatert

ADAC, Europas største bileierorganisasjon, er litt over halvveis i sin 100.000 km-test av VW ID.3 med det største batteriet på 77 kWt .

Etter rundt 60 000 kilometer er konklusjonen at bilen er langt bedre enn ryktet den fikk etter perioden med diverse barnesykdommer.

På enkelte områder presterer den faktisk eksepsjonelt bra. Men fortsatt finnes det svakheter.

Utmerket i hverdagen

Kritikken i starten var godt begrunnet. Modellen kom avgjort for tidlig på markedet, og de første eierne skrev under på kontrakter der de aksepterte at bilene ble levert med en del mangler som skulle rettes opp ved to senere oppdateringer.

Etter at disse kom på plass, har stadig flere rapportert om biler med utmerkede hverdagskvaliteter. Det stemmer også med erfaringene til ADAC.

ROMSLIG: Kupéplassen imponerer i ID.3, og selv langbeinte voksne finner seg godt til rette i baksetet.

Utilsiktede feil

Men fortsatt sliter modellen med treg programvare. Det tar for lang tid før infotainmentsystemet begynner å fungere etter oppstart, og man trenger alltid å vente et sekund fra man har berørt skjermen, til det skjer noe.

ADAC-testerne er også enstemmig kritiske til rattbetjeningen, som ser bra ut, men som er umulig å betjene i blinde. Her skjer det ofte utilsiktede brukerfeil.

UOPPLYST: Selv på bilder er det vanskelig å finne de liggende «glideknappene», som ikke er opplyst om natten, og som forsvinner i diverse lysskinn på dagen.

Mye ros

«Glideknappene» for temperaturjustering og volum, plassert under infotainmentskjermen, får også sterk kritikk. De er vanskelig å finjustere, og uten nattbelysning forsvinner de i mørket.

Et ganske romslig og lettlastet bagasjerom, trekkes fram i positiv retning. Men det er et klart minus at den ikke kan trekke henger.

ID.3 omtales altså som eksepsjonelt god på en del viktige områder:

Den har et sikkert veigrep med bakhjulsdrift og gunstig vektfordeling, den har komfortable seter og solide ytelser (204 hk). Den gode adaptive fartsholderen, det utmerkede LED-lyset og den romslige kupéplassen gjør dette til en trygg og komfortabel bil på langturer.

Men den imponerer også i bytrafikk og ved parkering, på grunn av den svært gunstige venderadiusen.

PASSE PRAKTISK: Bagasjevolum på 385 liter er gjennomsnitt i klassen. Pluss for gjennomlastingsluke, minus for at den ikke kan ha hengerfeste.

Garantisak

Ettersom ADAC har kjørt bilen 60.000 km på bare 18 måneder, har ennå ikke bilen vært inne på den obligatoriske servicen etter to år. En bil med forbrenningsmotor ville hatt minst to servicer på denne tiden. Det har likevel vært ett uforutsett verkstedbesøk.

En defekt drivaksel er reparert på garantien. Dette er en kjent svakhet på bilen.

Rekkevidde

Den offisielle rekkevidden på modellen med det største batteriet (77 kWt) er på 525 kilometer (WLTP). Denne har vært med både sommer og vinter i den store elbiltesten til NAF og Motor.

  • Rekkeviddesultatene kan du lese mer om her.
  • Hvordan ID.3 gjør det ved ladestolpen, kan du lese mer om her.

ADAC har også testet batterihelsen til ID.3, ved 21.749 km, 46.029 km og 59,166 km. Alle tre målingene viste en batterikapasitet på 96 prosent.

Dette betegnes som et svært anstendig resultat, og støtter tesen om at et batteri mister mer kapasitet i begynnelsen av levetiden, men deretter eldes saktere.