Ferske tall fra USA:
Tesla takler sommerheten best
Det koster nesten like mye rekkevidde å holde bilen kjølig i kraftige varmeperioder som å holde den varm i kulda.
Tesla har det mest effektive systemet for å holde bilene kjølige, og samtidig ivareta rekkevidden, skriver Automotive News.
De refererer til tall fra Recurrent – et amerikansk selskap som overvåker rundt 1700 elbiler og ladbare hybrider fordelt på 65 modeller, for å se hvordan batterier og rekkevidde påvirkes under ulike forhold.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Rekkevidde
Ekstremvarmen i store deler av det sørlige og vestlige USA den siste tiden, har gitt nye interessante observasjoner.
Enkelte modeller mistet opptil 31 prosent rekkevidde da gradestokken viste 38 grader.Tesla-modellene hadde det minste rekkeviddetapet under disse forholdene.
Varmepumpe
Ved bare moderat lavere temperaturer ble rekkeviddetapet fort mer normalt. Ved 32 grader var gjennomsnittlig rekkeviddereduksjon på fem prosent. Ved snaue 27 grader var den nede på 2,8 prosent.
Administrerende direktør i Recurrent, Scott Case, konkluderer med at Teslas gode resultater skyldes bilenes effektive varmepumper.
Skuffende Tesla
– Varmepumpene håndterer både oppvarming om vinteren og kjøling om sommeren. Det har også beskyttelse mot overoppheting, så bilene ikke blir for varme til å begynne med, sier Case.
Recurrent er ikke like imponert over Teslas generelle rekkevidde. I følge selskapet oppnår en 2023 Model 3 Long Range bare 60 prosent av oppgitt rekkevidde (576 km i følge den amerikanske målemetoden EPA) under normal bruk.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
Les alle biltestene på Motor:
-
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
-
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt