VARME: I kraftig varme mister Teslas modeller – her en Model X – minst rekkevidde.

Ferske tall fra USA:

Tesla takler sommerheten best

Det koster nesten like mye rekkevidde å holde bilen kjølig i kraftige varmeperioder som å holde den varm i kulda.

Publisert

Tesla har det mest effektive systemet for å holde bilene kjølige, og samtidig ivareta rekkevidden, skriver Automotive News.

De refererer til tall fra Recurrent – et amerikansk selskap som overvåker rundt 1700 elbiler og ladbare hybrider fordelt på 65 modeller, for å se hvordan batterier og rekkevidde påvirkes under ulike forhold.

Rekkevidde

Ekstremvarmen i store deler av det sørlige og vestlige USA den siste tiden, har gitt nye interessante observasjoner.

Enkelte modeller mistet opptil 31 prosent rekkevidde da gradestokken viste 38 grader.Tesla-modellene hadde det minste rekkeviddetapet under disse forholdene.

Varmepumpe

KULDE: På våre breddegrader er rekkeviddetapet i kjøligere vær viktigst. Her er en Tesla Model 3 i fokus under en vinterutgave av verdens største elbiltest.

Ved bare moderat lavere temperaturer ble rekkeviddetapet fort mer normalt. Ved 32 grader var gjennomsnittlig rekkeviddereduksjon på fem prosent. Ved snaue 27 grader var den nede på 2,8 prosent.

Administrerende direktør i Recurrent, Scott Case, konkluderer med at Teslas gode resultater skyldes bilenes effektive varmepumper.

Skuffende Tesla

– Varmepumpene håndterer både oppvarming om vinteren og kjøling om sommeren. Det har også beskyttelse mot overoppheting, så bilene ikke blir for varme til å begynne med, sier Case.

Recurrent er ikke like imponert over Teslas generelle rekkevidde. I følge selskapet oppnår en 2023 Model 3 Long Range bare 60 prosent av oppgitt rekkevidde (576 km i følge den amerikanske målemetoden EPA) under normal bruk.

Les alle biltestene på Motor: