
Ferske tall fra USA:
Tesla takler sommerheten best
Det koster nesten like mye rekkevidde å holde bilen kjølig i kraftige varmeperioder som å holde den varm i kulda.
Tesla har det mest effektive systemet for å holde bilene kjølige, og samtidig ivareta rekkevidden, skriver Automotive News.
De refererer til tall fra Recurrent – et amerikansk selskap som overvåker rundt 1700 elbiler og ladbare hybrider fordelt på 65 modeller, for å se hvordan batterier og rekkevidde påvirkes under ulike forhold.
Har du lest disse sakene?
-
84
Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
-
Hyundai-problemer:
Batteriet kollapset midt på veien
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq
Litt penere – og litt mindre smart
-
Sjokkbeskjed fra Volvo:
Volvo-høvdingen gjør comeback som toppsjef
-
10-punktsjekken med Espen Rostrup Nakstad:
«Ganske mye å spare ved å følge med på dieselprisen»
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Mobil Tesla-service:
Verkstedet som kommer hjem til deg
-
ID.3-ulykken i Drøbak:
Politiet vil ha VW som ekspert i VW-sak
-
Bennys valg:
Her er tidenes seks beste Volvo-modeller!
-
Vant over Tesla i retten:
Tingretten: Tesla har for dårlig lakk
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
-
Prøvekjørt: Zeekr 001 Privilege AWD
Noe for dem som vil skille seg ut
-
Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
«Skuddsikker» bil for menigheten
-
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
-
Volvos balansegang:
– Mange bilfabrikanter kommer til å gå under
Rekkevidde
Ekstremvarmen i store deler av det sørlige og vestlige USA den siste tiden, har gitt nye interessante observasjoner.
Enkelte modeller mistet opptil 31 prosent rekkevidde da gradestokken viste 38 grader.Tesla-modellene hadde det minste rekkeviddetapet under disse forholdene.
Varmepumpe

Ved bare moderat lavere temperaturer ble rekkeviddetapet fort mer normalt. Ved 32 grader var gjennomsnittlig rekkeviddereduksjon på fem prosent. Ved snaue 27 grader var den nede på 2,8 prosent.
Administrerende direktør i Recurrent, Scott Case, konkluderer med at Teslas gode resultater skyldes bilenes effektive varmepumper.
Skuffende Tesla
– Varmepumpene håndterer både oppvarming om vinteren og kjøling om sommeren. Det har også beskyttelse mot overoppheting, så bilene ikke blir for varme til å begynne med, sier Case.
Recurrent er ikke like imponert over Teslas generelle rekkevidde. I følge selskapet oppnår en 2023 Model 3 Long Range bare 60 prosent av oppgitt rekkevidde (576 km i følge den amerikanske målemetoden EPA) under normal bruk.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
-
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
-
Tar igjen:
Nå slår Canada tilbake mot Elon Musk
-
Kommunen nekter å gi seg:
Hanne får P-bøter på sin egen tomt
-
Landets største Ford-selger:
Nektet å gi fem års nybilgaranti
-
Sommerdekktest 2025:
Styr unna spesialdekkene
-
Må reparere for 246.000 kr:
Fikk kjemperegning rett etter garanti-utløpet
-
Priser på bildeler:
Baksete koster 600.000 kr – bilen er verdt 150.000
-
Ny Volvo XC40-krasj:
Volvoen fløy over stokk og stein
-
Bruktbilekspert Benny:
– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene
-
«Hårreisende dyrt»:
Sparte titusener på å skaffe deler selv
-
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
-
I Sandvika Storsenter:
Ny Volvo-krasj – bilen gikk i svart etter vask
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
Les alle biltestene på Motor:
-
84
Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
-
74
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
79
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
-
78
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
-
75
Test: Ford Explorer
Ford for folk flest
-
81
Test: Citroën ë-C3
Vi savnet denne bilen etter å ha kjørt den
-
80
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
-
79
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
-
83
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden