Det er foreløpig ikke snakk om en like omfattende oppgradering som Tesla har gitt forgjengeren Model 3, men enkelte av endringene har likhetstrekk.
Blant nyhetene er svarte 19-tommers hjul som erstatning for de blanke Gemini-hjulene som har vært standard. Dagens Model Y kan også fås med svarte hjul, men da er det 20-toms Induction-hjul. Når bilen triller på ett knepp mindre felger, skal den i prinsippet også trille lengre.
Den bakhjulsdrevne versjonen annonseres nå med 1,7 prosent lengre rekkevidde, mens Long Range-versjonen skal gå 4,2 prosent lengre enn før. På Teslas kinesiske nettsider blir det referert til offisielle, kinesiske rekkeviddeanslag, men disse avviker fra WLTP-verdiene vi oppgir i Norge.
Det er ikke oppgitt endringer i rekkevidde for Performance-versjonen.
Akselerasjonen på Y med bakhjulsdrift er senket fra 6,9 til 5,9 sekunder, mens øvrige spesifikasjoner er uendret, ifølge Inside EVs.
Annonse
Mindre støy
Inne har bilen fått bedre støydemping (som i nye Model 3), den har neste generasjon maskinvare for selvkjøring, og den har fått lysstripen og tekstilstoff i dashbordet – som Model 3.
Model Y-bilene som kommer til Norge er stort sett produsert i Tyskland, men det er uklart om Brandenburg-bilene får samme spesifikasjoner.
Det er uansett ventet at Model Y vil få en større oppgradering i 2024.