FORNYES: Tesla minste modell, Model 3, får en facelift i 2023.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Oppgraderes i 2023:
Etter seks år får den endelig en facelift
Snart blir det mulig å bestille en Model 3 som ikke er prikk lik en snart seks år gammel bil. Men det spørs om ikke den største nyheten kommer innvendig.
Siden Model 3 ble lansert i 2017, har Tesla gjort en rekke små forbedringer på sin minste og rimeligste bil, og noen finesser har både kommet og forsvunnet.
Men i en bilverden der det kommer svært synlige facelifts med noen års mellomrom, har Model 3 forblitt ganske så uforandret. Kjennere ser naturligvis at kromlistene er blitt svarte, men ellers er det fint lite å peke på.
Vise seg fram
Det har også gått tre år siden Teslas siste nye modell – Model Y – kom på veiene, så det er ingen tvil om at amerikanerne trenger å vise seg fram.
Kanskje slår de til med produksjonen av verdens trolig mest forhåndsbestilte bil, pickupen Cybertruck (les mer her), allerede i 2023, men oppgraderinger av eksisterende modeller er mer håndfaste prosjekter.
Plaid-versjonene av Model S og X er allerede på gang, og nå er det altså Model 3 som gjelder.
Annonse
Forenkle
Reuters og Automotive News er blant mediene som kan melde at det jobbes med en oppgradering av Model 3 som også vil synes, rent visuelt. De baserer seg på kilder internt i Tesla. Arbeidet med oppgraderingene har fått navnet Highland.
Mye handler naturligvis om å gjøre dagens modell enda mer energieffektiv, og om å optimalisere de mest etterspurte funksjonene.
Det jobbes også med å forenkle både komponenter og tekniske løsninger for å kunne gjøre produksjonen enda mer effektiv og rimeligere.
Yoke-ratt?
Interiørmessig skal det være mulig å se forskjeller på displayer og infotaimentsystem, men den mest spennende lekkasjen handler om at også Teslas minste og billigste modell vil få det såkalte Yoke-rattet som tilvalgsmulighet.
Endringene skal etter planen inn i produksjonen fra høsten 2023, og de første modellene skal være klare på veiene innen nyttår. De oppgraderte modellene skal i starten produseres på gigafabrikken i Shanghai, men senere også ved fabrikken i Fremont.