FORNYES: Tesla minste modell, Model 3, får en facelift i 2023.

Oppgraderes i 2023:

Etter seks år får den endelig en facelift

Snart blir det mulig å bestille en Model 3 som ikke er prikk lik en snart seks år gammel bil. Men det spørs om ikke den største nyheten kommer innvendig.

Publisert

Siden Model 3 ble lansert i 2017, har Tesla gjort en rekke små forbedringer på sin minste og rimeligste bil, og noen finesser har både kommet og forsvunnet.

Men i en bilverden der det kommer svært synlige facelifts med noen års mellomrom, har Model 3 forblitt ganske så uforandret. Kjennere ser naturligvis at kromlistene er blitt svarte, men ellers er det fint lite å peke på.

Vise seg fram

Det har også gått tre år siden Teslas siste nye modell – Model Y – kom på veiene, så det er ingen tvil om at amerikanerne trenger å vise seg fram.

Kanskje slår de til med produksjonen av verdens trolig mest forhåndsbestilte bil, pickupen Cybertruck (les mer her), allerede i 2023, men oppgraderinger av eksisterende modeller er mer håndfaste prosjekter.

Plaid-versjonene av Model S og X er allerede på gang, og nå er det altså Model 3 som gjelder.

Forenkle

Reuters og Automotive News er blant mediene som kan melde at det jobbes med en oppgradering av Model 3 som også vil synes, rent visuelt. De baserer seg på kilder internt i Tesla. Arbeidet med oppgraderingene har fått navnet Highland.

Mye handler naturligvis om å gjøre dagens modell enda mer energieffektiv, og om å optimalisere de mest etterspurte funksjonene.

Det jobbes også med å forenkle både komponenter og tekniske løsninger for å kunne gjøre produksjonen enda mer effektiv og rimeligere.

TILVALG? Det såkalte Yoke-rattet blir trolig ekstrautstyr på nye Model 3.

Yoke-ratt?

Interiørmessig skal det være mulig å se forskjeller på displayer og infotaimentsystem, men den mest spennende lekkasjen handler om at også Teslas minste og billigste modell vil få det såkalte Yoke-rattet som tilvalgsmulighet.

Innen nyttår

Endringene skal etter planen inn i produksjonen fra høsten 2023, og de første modellene skal være klare på veiene innen nyttår. De oppgraderte modellene skal i starten produseres på gigafabrikken i Shanghai, men senere også ved fabrikken i Fremont.